Bild: Istock
Prata om stressen innan den lett till sjukskrivning
Publicerat 16 mars 2023
Sjukfrånvaro på grund psykisk ohälsa kan bli långvarig och kostsam om orsakerna inte upptäcks i tid. Men med rätt insatser kan arbetsgivaren skapa en friskare arbetsplats, enligt Ola Ogén som är psykolog på hälsoföretaget Feelgood.
Som arbetsgivare gäller det att intressera sig för de bakomliggande orsakerna till att någon känner sig stressad eller har problem med sömnen, säger Ola Ogén. Vid avstämningar är det viktigt att fråga medarbetarna hur de mår och om det finns faktorer i arbetsmiljön som bidrar till att de inte mår bra. Det kan till exempel handla om otydligt ledarskap, otydliga roller och förväntansbilder, orimlig arbetsbelastning eller en negativ social kultur. Medarbetarenkäter är ett annat verktyg för att få en överblick.
Viktigt med stöd till cheferna
Ett annan viktig insats för att förebygga sjukfrånvaron är stödet till cheferna – att se till att de har den kunskap som behövs för att leda det systematiska och organisatoriska arbetsmiljöarbetet. Och att de har utrymme att ta tag i problem och att utveckla verksamheten.
– Det finns en tendens att chefernas arbete med arbetsmiljön och medarbetarna konkurrerar med deras tid för kärnverksamheten. Det kan man motverka genom att på organisationsnivå skapa struktur och systematik i arbetsmiljöarbetet och visa att den typen av aktiviteter är viktiga och prioriterade.
Gäller att ligga steget före
Något som också gagnar organisationen är att chefer ingår i forum med andra chefer för att diskutera och utbyta erfarenheter. Det ger kollegialt stöd och inspiration.
– Chefsrollen och arbetsmiljöarbetet kan ofta upplevas som ensamt och tungt, men i ett forum kan man utbyta både framgångar och hur man arbetat med olika utmaningar och hinder.
Han säger att det sällan finns snabba lösningar för att få ner sjukfrånvaro i en organisation, det gäller att jobba på både kort och lång sikt för att få förändring. Och har det en gång uppstått problem gäller det att inte ducka och tro att de löser sig av sig själv.
– Tar man inte tag problemen finns risken att de fördjupas och då blir det betydligt mer komplicerat att komma åt dem. En chef behöver ständigt agera och engagera sig i medarbetarna och i arbetsmiljön för att ligga steget före och undvika ohälsa, säger Ola Ogén.
Tecken på ohälsa
På individnivå:
- Förändrade beteenden
- Mycket övertidsarbete
- Social tillbakadragenhet
- Lättirriterad
- Minskad ork
- Minskat engagemang i arbetet
- Upprepad korttidsfrånvaro
- På jobbet trots sjukdom
På gruppnivå:
- Olyckor och tillbud
- Försämrat resultat
- Ökad personalomsättning
Källa: Feelgood
Gerd Eriksson
Mer om Psykisk hälsa
-
Perfektionism får oss att prestera sämre
Psykisk hälsa • Andelen unga som ställer orimligt höga krav på sig själva har ökat de senaste 10–20 åren, visar psykologisk forskning. Den som lider av perfektionism riskerar både att bli utbränd och att prestera sämre på jobbet.
-
Ny studie om arbetsplatsens stöd vid livskriser
Psykisk hälsa • Hur kan chefer och kollegor stötta medarbetare som råkar ut för svåra livshändelser? Den frågan ska forskare vid Luleå tekniska universitet nu undersöka.
-
Rutiner saknas för chefer som mår dåligt
Psykisk hälsa • Allt fler chefer lider av psykisk ohälsa. Ny forskning visar att samtal om chefernas hälsa kan vara en viktig lösning på problemet.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Ta med träningen utomhus
Må bra • Äntligen är sommarsäsongen här och livsandarna vaknar till liv. Ta vara på ljuset med ett träningspass ute eller varför inte ett gåmöte med kollegan?
-
Kläder bästa skyddet mot hudcancer
Arbetssjukdomar • Hudcancer ökar stadigt i Sverige och solens strålar är den största riskfaktorn. Den som jobbar utomhus ska främst tänka på att skydda sig med kläder samt begränsa tiden i solen. Effekten av solkräm är liten och osäker, enligt en ny forskningsrapport.
-
Chefer har svårt att varva ner
Stress • Svenska chefer har generellt bättre hälsa än sina medarbetare. Samtidigt har de svårare att koppla av och dricker oftare alkohol än sina medarbetare.