Bild: Unsplash
Bra arbetsmiljö ger högre vinster
Publicerat 26 september 2023
En god arbetsmiljö är lönsamt för företag. Mellanstora företag med en bra arbetsplatskultur har mer än 400 procent högre vinstmarginal än jämförbara företag. Det visar en undersökning från organisationen Great Place to Work som certifierar företag världen över.
I undersökningen har man jämfört de företag som Great Place to Work arbetsmiljöcertifierat med genomsnittliga svenska företag. Medan ett genomsnittligt mellanstort företag hade en vinstmarginal på 5,5 procent så hade de certifierade företagen en vinstmarginal på nära 29,5 procent.
– Det vi ser hos våra kunder är att en bra arbetsmiljö är kopplat till hög medarbetarnöjdhet. Det gör att man kan lägga energi på sina arbetsuppgifter. Det ger högre produktivitet, ökat engagemang och lojalitet. När man som medarbetare känner sig värdefull och trygg så är man mer benägen att göra det lilla extra. Det kan vara att stötta en kollega eller fundera kring hur verksamheten kan utvecklas, säger Jeanette Bergvall, vd för Great Place to Work Sverige.
När medarbetarna är nöjda brukar oftast kunderna vara det också vilket i sin tur påverkar resultatet positivt enligt Jeanette Bergvall.
Hos de företag som har en god arbetsmiljö och arbetsplatskultur är det en vissa saker som sticker ut, enligt undersökningen
– Man har starka interna kommunikationskanaler. De är bra på information och det finns en öppenhet, transparens och tillit. Och det finns möjlighet för medarbetare att få utvecklas.
Skapa en bra arbetsplatskultur
- Sätt upp mål När ni bestämt vad ni vill göra är det dags att sätta upp mätbara mål för era insatser.
- Kommunicera Kommunicera tydligt internt vad ni vill göra och involvera medarbetarna i arbetet.
- Sätt upp gemensamma värderingar Se till att de värderingar ni vill stå för genomsyrar företaget.
- Lev som du lär Det går inte att kräva att medarbetarna ska vara på kontoret om du som chef sällan är där.
- Involvera medarbetarna Det är trots allt medarbetarna som kan sina arbetsuppgifter bäst och som kan se förbättringsmöjligheter och möjlig utveckling.
- Ge feedback För att utvecklas är det viktigt att både kunna ge och ta feedback
- Fira framgångar! Det behöver inte vara stora gester, en klapp på axeln eller en tårta kan räcka långt. Det viktiga är att uppmärksamma framgång.
Källa: Great Place to Work
Anita Gullberg
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Systematiskt brandskyddsarbete – så funkar det
Säkerhet • Branden på Lisebergs vattenland Oceania i februari är ett exempel på vilka ödesdigra konsekvenser en brand kan få. Men med systematiskt brandskyddsarbete går det att förebygga risker och öka beredskapen.
-
Vägen mot en säkrare arbetsplats
Arbetsmiljöarbete • De som jobbar på våra vägar är en utsatt yrkeskår som många gånger utför arbetet med fara för sitt eget liv. Hot och våld har också blivit en del av vardagen när trafikanterna runtomkring är alltmer stressade och oförstående.
-
Positivt att låta anställda ha inflytande på ny teknik
AI • Om facket är med vid införandet av automatisering och AI gynnar det både företaget och de anställda, visar en ny avhandling.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Tips till chefen – så lyckas du med feedback
Chef • Feedback är ett viktigt verktyg för att motivera och synliggöra medarbetaren – och avgörande för att en organisation ska utvecklas. Men för att feedbacken ska ha avsedd effekt finns det en hel del att tänka på. Elisabeth Palombo tipsar.
-
Vanligare att vända sig till kvinnliga chefer med problem
Chef • Åtta av tio chefer upplever att deras arbetsmiljö är ganska bra. Men det finns stora skillnader mellan sektorer och mellan kvinnliga och manliga chefer.
-
Så kan chefen hantera medarbetarundersökningar
Arbetsmiljöarbete • Vad gör du om medarbetarundersökningen visar att det förekommer kränkningar eller att personalen anser att du är en dålig chef?