EU-kampanj granskar skobranschen
Publicerat 29 september 2016
Långa arbetsdagar, låga löner och en hälsofarlig arbetsmiljö är vardag för hundratusentals arbetare i skoindustrin. Den EU-finansierade kampanjen Change Your Shoes försöker öka medvetenheten om arbetsvillkoren.
Arbetsvillkoren i skoindustrin har inte fått lika mycket uppmärksamhet som i klädindustrin, där många företag har utökat kontrollerna och hållbarhetsarbetet hos sina leverantörer.
– Skoindustrin ligger efter klädindustrin och är inte lika genomlyst. De behöver ha bättre koll på sina leverantörskedjor, säger projektledaren Charlie Aronsson på Fair Action som är den svenska representanten i kampanjen Change Your Shoes (CYS).
En rapport från CYS som publicerades i somras har sammanställt vad de europeiska skokoncernerna gör för att säkerställa bra arbetsvillkor i leverantörskedjan. Men bara 12 av 23 skoföretag valde att svara på frågorna, och endast 9 av företagen har offentliga hållbarhetsrapporter. En av dem är Nilson Group, Skandinaviens största skokoncern, som har sin huvudsakliga produktion i Kina.
– Vi har en uppförandekod som leverantörerna måste följa. Vi gör också regelbundna inspektioner på fabrikerna och skapar särskilda handlingsplaner för dem. Hälften av inspektionerna är oanmälda, säger Jonna Burman, CSR koordinator på Nilson Group, och fortsätter:
– Ett av våra fokusområden är utbildning av personalen på fabrikerna inom bland annat kemikaliehantering och riskanalyser. Vi ser också till att det finns skyddsutrustning på fabrikerna och att arbetarna använder dem.
Ungefär 24 miljarder par skor tillverkas varje år i världen. Majoriteten av produktionen är förlagd till Asien, men en del av tillverkningen sker i Europa, särskilt välkända skomärken i läder. Många komponenter tillverkas i Östeuropa och på Balkan trots att Italien, Portugal och Spanien anges som ursprungsländer.
– Det är en trend att företag ser som en hållbar strategi att flytta produktionen hem till Europa. Vad som händer egentligen är att de dåliga arbetsvillkoren importeras, säger Charlie Aronsson.
I en rapport från CYS berättar arbetare från tolv fabriker i Polen, Rumänien, Slovakien, Albanien, Bosnien och Makedonien om sina arbetsvillkor. Arbetarna vittnar om låga löner, långa arbetsdagar med obetald övertid och dålig arbetsmiljö. Ett genomgående problem i fabrikerna är att det är väldigt varmt under somrarna och kallt under vintrarna. Det ställs ofta inga krav på användning av skyddsutrustning och arbetarna får sällan utbildning i kemikaliehantering. Omkring 120 000 anställda jobbar i skoindustrin i de undersökta länderna.
Krister Zeidler
Mer om Internationellt
-
Stor skillnad i arbetstid mellan olika länder
Arbetstid • Amerikaner jobbar ungefär 25 procent mer än européer, enligt en ny studie. Det motsvarar en timme per arbetsdag. Men det finns ingen omedelbar koppling mellan långa arbetsdagar och ökad produktivitet.
-
Bra när flera språk talas på jobbet
Mångfald • Arbetsplatser bör acceptera att flerspråkiga medarbetare växlar mellan olika språk. En strikt språkpolicy kan begränsa kommunikationen, helt i onödan. Det anser Heike Havermeier, som nyligen lade fram sin avhandling om språkblandning på jobbet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
De tog hjälp av AI med riskbedömning
AI • Med hjälp av inrapporterade händelser kan AI-funktionen ”Jörgen” förutspå risker i olika arbetsmoment hos Södra Skogsägarna. Den kan även ge nya perspektiv vid skyddsronderna genom att visa trender för olika risker senaste månaden.
-
Skivnördarnas högborg
Bildreportaget • Nordens största skivbutik fyller 50 år. En bedrift när skivbutikerna fått det allt tuffare. Här pågår dagligen en jakt på guldkorn till hemmasamlingarna.
-
Framgångsrik modell lockar unga till industrin
Unga • Industrin skriker efter ny arbetskraft men det är svårt att locka unga ut till verkstadsgolvet. Mälardalens tekniska gymnasium har hittat ett framgångsrecept som inte bara får ungdomar att välja industriyrken – utan även att stanna kvar.