Bild: Istock
Arbetsmiljöverkets tipstjänst – så funkar den
Publicerat 27 september 2023
Ser du någon som jobbar utan fallskydd på ett tak eller finns det allvarliga risker på din egen arbetsplats? Då kan du höra av dig till Arbetsmiljöverkets tipstjänst.
Så tipsar du
På sidan ”Tipsa om risker i arbetsmiljön” på Arbetsmiljöverkets webb finns ett formulär att fylla i. Välj ett område som tipset handlar om och beskriv sedan kortfattat vad det är du sett. Det är viktigt att skriva vilket företag det gäller samt adressuppgifter till den arbetsplats du vill tipsa om.
Det kan du tipsa om
Varje år kommer det in cirka 17 000 ärenden till tipstjänsten. Man kan både tipsa om brister i arbetsmiljön hos andra företag och om risker i den egna arbetsmiljön. Allmänna tips handlar oftast om risker i den fysiska arbetsmiljön, som felaktig utrustning på ett bygge. När anställda själva tipsar handlar det oftast om brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön som stress och kränkande särbehandling. Så länge tipset är kopplat till arbetsmiljölagen är det Arbetsmiljöverket du ska vända dig till. Om det handlar om enskilda individer, till exempel om en konflikt mellan dig och din chef, ska du i första hand prata med ditt skyddsombud eller med chefens chef.
Vad händer sen?
Tips som inte handlar om arbetsmiljö skickas vidare till den myndighet det berör. Allt annat tar Arbetsmiljöverket hand om och gör en prioritering. Om det handlar om risker som kan innebära fara för liv finns det inspektörer som kan åka ut direkt till den berörda arbetsplatsen. I mindre akuta ärenden gör Arbetsmiljöverket en inspektion vid ett senare tillfälle. Den som tipsar om den egna arbetsmiljön behöver inte vara rädd för att bli uthängd. Varje sådant ärende omfattas av absolut sekretess. Det betyder att Arbetsmiljöverket bara inspekterar på ett sådant sätt att det aldrig kan kopplas till vem som lämnat tipset.
Källa: Ulrika Scholander, enhetschef på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning
Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Systematiskt brandskyddsarbete – så funkar det
Säkerhet • Branden på Lisebergs vattenland Oceania i februari är ett exempel på vilka ödesdigra konsekvenser en brand kan få. Men med systematiskt brandskyddsarbete går det att förebygga risker och öka beredskapen.
-
Vägen mot en säkrare arbetsplats
Arbetsmiljöarbete • De som jobbar på våra vägar är en utsatt yrkeskår som många gånger utför arbetet med fara för sitt eget liv. Hot och våld har också blivit en del av vardagen när trafikanterna runtomkring är alltmer stressade och oförstående.
-
Positivt att låta anställda ha inflytande på ny teknik
AI • Om facket är med vid införandet av automatisering och AI gynnar det både företaget och de anställda, visar en ny avhandling.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Systematiskt brandskyddsarbete – så funkar det
Säkerhet • Branden på Lisebergs vattenland Oceania i februari är ett exempel på vilka ödesdigra konsekvenser en brand kan få. Men med systematiskt brandskyddsarbete går det att förebygga risker och öka beredskapen.
-
Så kan chefen ge psykisk första hjälp
Psykisk hälsa • Som chef är det viktigt att våga möta en krisande medarbetare. Här får du tips hur kan hjälpa och vilka fallgropar du ska undvika.
-
Komma tillbaka efter sjukskrivning
Så gör du • Att sätta gränser är nyckeln till ett hållbart arbetsliv efter en stressrelaterad sjukskrivning. Här är tips till medarbetare och chef.