Bild: Caroline Andersson
Expertens tips: Så blir du en bättre lyssnare
Publicerat 8 juni 2023
Våga vara tyst, minimera distraktioner och undvik att döma. Det är några av författaren Annika Telléus tips för att bli en bättre lyssnare.
Det finns mycket att vinna av att utveckla konsten att lyssna på jobbet. Missförstånden blir färre och grupper där man lyssnar på varandra presterar bättre. Den säger Annika Telléus, föreläsare och författare till boken "Konsten att lyssna - vägen till större tillit och bättre relationer”. Men att vara en god lyssnare handlar enligt henne inte bara om att prata mindre, utan om att aktivt intressera sig för den som talar.
– Att lyssna på varandra är grunden för att skapa psykologisk trygghet på en arbetsplats. Det gör att vi känner att vi spelar roll och det är ett sätt för oss att bygga tillit till varandra, säger hon.
Här är hennes tips för att bli en bättre lyssnare:
- Se till att förutsättningarna är rätt Att vara en god lyssnare handlar om att vara välvillig, äkta och närvarande i samtalet. Är förutsättningarna inte rätt, exempelvis om du stressat jobbar mot en deadline eller är på väg att packa ihop för dagen, kan det vara bättre att hitta en ny tid för samtalet än att försöka lyssna samtidigt som du gör något annat.
- Minimera distraktioner Distraktioner kan göra det svårare för oss att vara närvarande i samtalet. Det kan handla om notiser som plingar i telefonen eller en omgivning som innehåller mycket distraktionsmoment. Försöka minimera distraktioner och hitta en avskild plats för samtalet.
- Låt den som pratar stå i centrum Ibland tänker vi så mycket på vad vi själva ska säga härnäst att vi bara lyssnar med ett halvt öra. Försök i stället att fokusera på den som pratar. Det kan vara hjälpsamt att ha några färdiga fraser att lägga in för att leda samtalet vidare, som exempelvis ”Vad spännande, berätta mer”.
- Använd öppna frågor – och ibland stängda Öppna frågor kan vara ett bra sätt att leda samtalet vidare. Öppna frågor är frågor som inte kan besvaras med ja eller nej. De inleds ofta med ord som vad, varför, vem, hur, när. Stängda frågor, frågor som besvaras med ja eller nej, kan vara ett sätt att visa för den andre att du lyssnar, exempelvis genom att säga ”Jag uppfattar det du beskriver såhär, stämmer det?”.
- Våga vara tyst och vänta med att ge råd Det är lätt att tro att ett samtal syftar till att hitta en lösning på något men många gånger vill vi bara bli lyssnade på. Våga vara tyst och vänta med att ge råd tills de efterfrågas.
- Undvik att döma och avbryta Att lägga in dömande beskrivningar kväver lätt ett samtal. Likaså att avbryta den som talar och lägga in egna tolkningar. Undvik beskrivningar som ”Jag är inne på samma spår…” innan du har lyssnat klart.
- Eftersträva en balans i lyssnandet En förutsättning för att bygga tillitsfulla relationer är att det finns en balans i lyssnandet. Det handlar om att lyssna på den andra, att själv bli lyssnad på men också om att lyssna på sig själv.
Katharina Hedström
Mer om Arbetsklimat
-
För lite snack om osynligt arbete
Jämställdhet • Hålla i insamlingen till kollegan som fyller år, fixa fikabröd till mötet och vattna blommorna. Så kallade osynliga arbetsuppgifter finns på alla arbetsplatser. Men det pratas alldeles för lite om dem, enligt en ny undersökning.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
-
Så skapar ni trygghet i arbetsgruppen
Arbetsklimat • I en arbetsgrupp med psykologisk trygghet vågar man prata om sina misstag, känner tillit till kollegorna och är öppen för nya idéer.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Systematiskt brandskyddsarbete – så funkar det
Säkerhet • Branden på Lisebergs vattenland Oceania i februari är ett exempel på vilka ödesdigra konsekvenser en brand kan få. Men med systematiskt brandskyddsarbete går det att förebygga risker och öka beredskapen.
-
Så kan chefen ge psykisk första hjälp
Psykisk hälsa • Som chef är det viktigt att våga möta en krisande medarbetare. Här får du tips hur kan hjälpa och vilka fallgropar du ska undvika.
-
Komma tillbaka efter sjukskrivning
Så gör du • Att sätta gränser är nyckeln till ett hållbart arbetsliv efter en stressrelaterad sjukskrivning. Här är tips till medarbetare och chef.