Självmedkänsla får chefen att orka
Publicerat 14 januari 2016
Chefer mår bättre om de är snälla mot sig själva när det är tufft på jobbet. Den som känner medkänsla med sig själv har större förutsättningar att hålla som chef, visar pågående forskning.
Uppluckrade gränser mellan arbete och privatliv, tillfälliga anställningar, globalisering, hård konkurrens och i många fall krympande resurser. Det är några av kännetecknen för dagens arbetsliv.
De nya förutsättningarna kräver ett förändrat ledarskap, anser Susanna Toivanen, forskare vid Centrum för forskning om ojämlikhet i hälsa, CHESS, vid Stockholms universitet. Tillsammans med forskarkollegan Christin Mellner undersöker hon hur ett hållbart ledarskap kan se ut i en föränderlig tid. Studierna omfattar chefer på olika nivåer, inom olika sektorer och i olika branscher på arbetsmarknaden. Tanken är att ringa in vad som gör att de orkar, kan och vill fortsätta som ledare.
Chefer lever delvis i olika världar, beskriver hon. I offentlig sektor är det ont om pengar, men cheferna ska ändå se till att verksamheten levererar det som medborgarna kräver. Utmaningen är ofta att trolla med knäna.
– I de privata, börsnoterade företagen är vinstkraven enorma. Man använder målstyrningsmodeller som blir helt omänskliga, med mål som är omöjliga att nå.
Personer som har medkänsla med sig själva är bättre rustade att möta pressade situationer, har tidigare forskning visat. I de nya preliminära resultaten ser forskarna att självmedkänsla är tydligt kopplat till exempelvis hälsa, välbefinnande och viljan att fortsätta som chef.
– Självmedkänsla innebär att ha en förmåga att vara sin egen vän i nöden när det är jobbigt, säger Susanna Toivanen. Att vara snäll mot sig själv och bemöta sig själv på samma sätt som man skulle bemöta en vän, som känner sig misslyckad i jobbet.
Till en vän säger man stöttade saker, som att personen gjorde sitt bästa, att förutsättningarna var svåra och att vännen måste tänka lite på sig själv nu.
– Chefer som kan fråga sig 'vad är det jag behöver just nu?' mår bättre, säger Susanna Toivanen. Det kan låta självklart, men de flesta har en stark inre kritiker som de ofta är omedvetna om. De inre kraven kan vara enorma.
Chefer som känner sig delaktiga i en större mänsklig gemenskap verkar också klara de tuffa ledarskapssituationer bättre. De kan se svårigheter som en del av mänsklighetens villkor. De vet att de inte är ensamma om sina känslor.
– Vi ser en stark koppling till att självmedkännande chefer mår bättre. Det är en motståndsresurs.
Det är också en resurs som man kan träna upp. Organisationen kan stärka självmedkänslan och dra nytta av den, genom att ledarskapet blir bättre. Självmedkänsla kan nämligen i sin tur vara grunden för det som forskarna kallar medkännande ledarskap. Ett sådant behövs, menar de, i dagens arbetsliv där chefen ofta ska leda självständiga medarbetare.
– Genom ett medkännande, coachande ledarskap kan chefer skapa en kultur av tillit och samarbete, som bidrar till en inre motivation hos medarbetarna. Det gör att folk vågar ta ut svängarna. Det främjar kreativitet och innovation.
Att vara medkännande – med sig själv och i ledarskapet – är ett sätt att minska den stress som chefsrollen innebär, menar Susanna Toivanen. Det ökar chansen att ledarskapet blir hållbart.
– Det har effekt på ledaren, på dem man leder och på verksamheten, säger hon. Hållbarhet når man inte genom att bara skriva på hemsidan att man jobbar med det. Självmedkänsla är hållbarhet in action.
Margareta Edling
Mer om Artikelserie
-
Så lyckas ni med tekniken på hybridkontoret
Hybridkontor • I takt med att arbetslivet blir alltmer flexibelt och medarbetarna sitter utspridda är tekniken kittet som får det att gå i lås. Men vad krävs egentligen för att få hybridkontoret att fungera optimalt rent tekniskt?
-
Så blir kontoret efter pandemin
Kontor • Minskade kontorsytor och färre skrivbordsplatser men fler ytor för sociala, innovativa och kreativa möten. Så tror svenska HR-chefer att framtidens kontor kommer se ut.
-
Så får du det nya flexibla arbetslivet att funka
Distansarbete • Experterna är eniga – vi kommer inte återgå till våra gamla kontorsliv efter pandemin. Men hur gör man för att få det nya hybridkontoret att funka optimalt? Sofia Edholm, digital strateg på Diwo, har några goda råd för ett bra flexibelt arbetsliv.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Stressad? Därför ska du inte hoppa över lunchen
Må bra • Nästan var fjärde yrkesverksam hoppar över lunchen minst en dag i veckan och de flesta gör det på grund av stress. Men enligt dietisten Maria Sitell leder det till att man får mindre gjort och presterar sämre.
-
Dagsljus viktigt för hälsan
Må bra • Den som jobbar inomhus under årets mörka månader får i regel alldeles för lite dagsljus. Men det finns knep för ta vara på de ljusa timmarna.
-
Arbetsrelaterad stress ökar risken för hjärtbesvär
Stress • Obalans mellan ansträngning och belöning på jobbet kan fördubbla risken för att utveckla förmaksflimmer. Det framkommer av en vetenskaplig studie som Hjärt-Lungfonden tagit del av.