Arbetsmiljö vid distansarbete
Vid arbete hemma behövs andra sätt att undersöka arbetsmiljön än en traditionell skyddsrond. Därför har Prevent tagit fram en checklista som chef och anställd kan fylla i tillsammans. Fundera gärna igenom frågorna i förväg. Det finns också en checklista som företaget kan använda för att undersöka de övergripande förutsättningarna för distansarbete för arbetsgruppen och organisationen.
Riskbedömning av arbetsmiljön
Att undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp är centralt i arbetsmiljöarbetet. Checklistorna om distansarbete är en bra hjälp för det. Här kan du läsa mer om riskbedömning av arbetsmiljön.
Ansvar för arbetsmiljön
Arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön oavsett om arbetsplatsen är i företagets lokaler eller i hemmet. Både arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter gäller. Även om arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön, ska arbetstagarna delta i arbetsmiljöarbetet och ta ansvar för att rapportera risker, sjukdom och olycksfall. Arbetsgivaren är i allmänhet skyldig att förse distansarbetaren med de verktyg som behövs för arbetet, som dator, mobiltelefon och teknisk support. Många organisationer har egna riktlinjer för arbete på distans, och ibland regleras distansarbete i kollektivavtalet.
Tips och råd vid distansarbete
Här har vi samlat sådant som är bra att tänka på vid distansarbete för att arbetsmiljön ska bli så bra som möjligt.
Tips och råd vid distansarbete
Hybrid- och kontorsarbete
Här finns tips, råd och checklistor om hybrid- och kontorsarbete
Tips på mer information
Externa länkar
Artiklar om distansarbete
Prevents nyhetsbrev
Varannan vecka får du tips och råd om hur du kan förbättra arbetsmiljön på din arbetsplats.