Mallar och checklistor vid kris
Här finns mallar och exempel att utgå ifrån om man behöver stöd vid kris och svåra händelser.
En dramatisk händelse på jobbet kan få stora konsekvenser för både den drabbade och omgivningen. Därför är det viktigt att de hanteras med omsorg och kunnande. Har företaget mött situationen på ett bra sätt påverkar det hur de anställda, leverantörer, kunder eller allmänhet uppfattar företaget.
För att hantera den psykologiska kris som den drabbade hamnar i kan det ibland behövas djupare kunskap. Ofta kan företagshälsovården ge råd och stöd. En handlingsplan för krishantering ska göras gemensamt på arbetsplatsen och vara anpassad till verksamheten där.
Checklista
Använd checklistan för att undersöka arbetsplatsens beredskap inför krissituationer.
Checklistan Krishantering på arbetsplatsen
Krisplan
Exempel på krisplan som aktiveras vid en allvarlig händelse på arbetsplatsen. Den anger vad som ska göras vid en krissituation.
Krisgrupp
Ifyllbart formulär för att fylla i viktiga funktioner vid kris och vem som är ansvarig.
Anställds död
Ett exempel på rutin som kan vara till stöd om en anställd skulle mista livet.
Exempel på rutin vid anställds död
Telefonlista närstående
Formulär där de anställda kan ange vilka närstående som ska kontaktas om det händer något.
Mall för telefonlista för närstående
Telefonlista larmnummer
Telefonlista med viktiga larmnummer.
Exempel på telefonlista larm och krisstöd
Policy
Förslag på policy för krishantering och första hjälpen.
Mall policy krishanering och första hjälpen