
Bild: istockphoto
Begravd i papper
Publicerat 23 maj 2016
Administrationen inom offentlig sektor ökar och läkare, sjuksköterskor och lärare lägger allt mer arbetstid på att skriva rapporter och leverera kontrolluppgifter. Det visar ny forskning från AFA Försäkring.
Projektet "Begravd i papper" har undersökt hur administrationssamhället påverkar arbetsmiljön. Resultatet finns beskrivet dels i bok och nu även i en slutrapport till AFA Försäkring.
– Vi har varit intresserade av att studera hur det administrativa arbetet förändrats i offentlig sektor och har gått igenom studier inom framför allt sjukvård och skola. Vi har även gjort egna studier inom psykiatrisk öppenvård och på vårdcentraler, säger Anders Ivarsson Westberg, forskare på Södertörns högskola.
Resultatet från forskningsprojektet visar att administration upptar allt mer av de anställdas arbetstid, jämfört med hur det till exempel såg ut i början av 1990-talet. Och enligt forskarna har det administrativa arbetet både professionaliserats och amatöriserats. Professionaliseringen har att göra med ökade krav på styrning, kontroll och uppföljning, där controllers, strateger och kommunikatörer blir kravställare. Amatöriseringen handlar om den vardagsnära administrationen, som tidigare gjordes av sekreterare och assistenter, men som i dag görs av läkarna, lärarna och sjuksköterskorna själva.
– Det administrativa arbetet tränger undan kärnverksamheten, och blir en källa till stress. Man upplever sig ha mindre tid för det som är ens egentliga jobb. Man tycker inte att man hinner med.
Enligt Anders Ivarsson Westberg är förändringen i det administrativa arbetet ett samhällsproblem, och inte bara begränsat till offentlig sektor. Han efterlyser nya synsätt på organisationer och effektivitet.
– Vi skulle allvarligt behöva fundera över hur vi vill ha det för det är uppenbart att man ägnar mycket tid åt arbete som kan vara ganska tomt till sitt innehåll, och man kan verkligen ifrågasätta om det bidrar till bättre sjukvård och skola.
Och initiativ har tagits, bland annat via civilministern som gett uppdraget till Statskontoret att utreda hur administrationen för kommuner och landsting ska kunna minska.
– För hur kommer det sig att resultaten i offentlig sektor inte har förbättrats i många områden, som i skolan och kriminalvården. Kanske finns det en koppling till att vi gör fel saker, att vi administrerar mer än undervisar barnen, säger han.
Administration
Definition av begreppet administration i projektet: All insamling, skapande, bearbetning av information.
Boken Administrationssamhället, 2014, Anders Forsell och Anders Ivarsson Westerberg, Studentlitteratur.

Carin Hedström
Mer om Stress
-
Så vet du om du är en arbetsnarkoman
Återhämtning • Smygjobbar du på familjesemestern och i tv-soffan på kvällen? Hamnar du ofta i konflikter med dina nära och kära över att du jobbar för mycket? I förlängningen påverkar det både din hälsa och dina relationer negativt.
-
Distansarbete kan bli en stressfälla
Hybridkontor • En ny undersökning visar att distansarbete, tvärtemot vad många tror, kan leda till mer stress. I varje fall för den grupp som arbetar mer än halva tiden på distans.
-
Helhetsgrepp behövs för att minska stress
Stress • Ett träningskort räcker inte. För att skapa en hållbar arbetsmiljö och minska stressen måste arbetsgivare ta ett helhetsgrepp om arbetsmiljön. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
Karpaltunnelsyndrom orsakas ofta av jobbet
Arbetsolyckor och arbetsskador • För fyra av tio som får karpaltunnelsyndrom går det att hitta orsaker i arbetet. Men det går att förebygga risken att drabbas med till exempel pauser och vila.
-
Unga chefer mår sämre på jobbet
Chef • Unga chefer upplever en betydligt sämre arbetsmiljö och välmående jämfört med sina äldre kollegor, visar en ny avhandling. Psykologen Hanna Irehill har undersökt varför det ser ut så och vad unga chefer behöver för att trivas och utvecklas i sin roll.