Hoppa till huvudinnehållet
Kemikalier

Grön diesel också skadligt

Avgaser från så kallad grön diesel är minst lika skadligt för lungor, hjärta och blodkärl som avgaser från oljebaserad diesel, visar ny forskning. Yrkesförare och andra som arbetar nära dieseldrivna maskiner är utsatta.

Forskare på Norrlands universitetssjukhus i Umeå har i ett av sina senaste projekt upptäckt att avgaser från biodiesel, så kallad grön diesel, är lika skadliga för hälsan som avgaser från oljebaserade diesel. Det var ett resultat som överraskade dem.

– Avgasen från den gröna dieseln, RME-diesel, påverkar både lungor, hjärta och blodkärl på samma sätt som dieseln som är baserad på petroleum. Det trodde vi inte innan vi började vårt projekt, säger Thomas Sandström som är professor vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Norrlands Universitetssjukhus.

Avgasen från grön diesel ger upphov till inflammation i lungorna och gör så att blodkärlen stelnar, vilket kan leda till proppbildningar. Det i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt och stroke. Alltså samma hälsovådliga effekter som av avgaser efter oljebaserad diesel.

Vad är det som är så hälsofarligt i avgasen?

– Det är nanopartiklarna. I en vanlig oljebaserad diesel är partiklarna en miljondels millimeter. I den gröna dieseln är de mindre, ofattbart små, vilket gör att de kan påverka hälsan negativt ännu mer, säger Thomas Sandström.

Han säger att yrkesförare och alla som arbetar nära någon form av dieseldrivna motorer är exponerade. Likaså allmänhet och alla som rör sig i trafiken. Det finns katalytiska filter att sätta på arbetsfordon som tar bort de hälsovådliga effekterna i avgasen, men det finns ett motstånd mot att använda dem.

– Fordon med katalytiska filter kräver lite mer bränsle än ett fordon utan, därför vill många inte ha dem, säger Thomas Sandström.

Grönt bränsle som ska vara snällt och fint skiljer sig alltså inte ur hälsosynpunkt från diesel baserad på olja. Och forskarna i Umeå som i över två decennier tittat på hur luftföroreningar påverkar vår hälsa försöker nu få myndigheter och fordonsindustrin att ta till sig deras senaste rön.

Projektet har finansierats av AFA Försäkring.

bild på Gerd Eriksson

Gerd Eriksson

Mer om Kemikalier

Senaste om Forskning