Mänskligare syn på patienter minskar stressen
Publicerat 29 mars 2016
När patienten som person sätts i centrum, tycks arbetsmiljön bli bättre. På äldreboenden där vården bedrivs personcentrerat är fler anställda nöjda med jobbet och färre är stressade, visar en studie.
Personcentrerad vård kan, enkelt sammanfattat, beskrivas som ett förhållningssätt. Det innebär att de som arbetar i vård och omsorg strävar efter att se människor inte bara som patienter eller brukare, utan som hela personer med många olika slags behov. Socialstyrelsen rekommenderar att demensvården ska arbeta personcentrerat. Det kan även vara bra för arbetsmiljön, visar en grupp forskare vid Institutionen för omvårdnad, Umeå universitet.
I en studie svarade över 1 000 anställda på cirka 150 äldreboenden runt om i Sverige på frågor om i vilken grad de arbetade personcentrerat och om sin upplevelse av arbetsmiljön. De fick också göra uppskattningar av livskvaliteten för de boende.
– På enheter där vården skattades som mer personcentrerad var arbetstillfredsställelsen högre. De anställda rapporterade också lägre nivåer av stress säger forskaren Karin Sjögren, som ledde projektet.
Forskarna såg dessutom ett starkt samband mellan personcentrerad vård och medarbetarnas uppfattning om det sociala klimatet på arbetsplatsen. Där vården sågs som mer personcentrerad, beskrev en högre andel den sociala miljön som välkomnande och trygg, och kommunikationen som god. För dem som bodde på äldreboendena var det positiva sambanden inte lika tydliga.
– De hade ändå något bättre skattad livskvalitet och lite bättre förmåga att klara vardagliga aktiviteter när vården var mer personcentrerad.
Studien är en kartläggning och ger inte svar på frågor om orsak och verkan. Nu tar forskarna fasta på de starkaste sambanden och ska studera dem vidare. De planerar bland annat ett interventionsprojekt inom äldrevården, där medarbetare ska få stöd av forskare i att utveckla vården i mer personcentrerad riktning.
Mycket talar för att det finns arbetsmiljövinster med det personcentrerade arbetssättet, eftersom arbetsbelastningen kan minska, anser Karin Sjögren.
– En viktig aspekt är att balansen mellan krav och kontroll i arbetet verkar bli bättre. De som arbetar personcentrerat är mer nöjda med den vård de kan ge.
Margareta Edling

Margareta Edling
Mer om Stress
-
Så vet du om du är en arbetsnarkoman
Återhämtning • Smygjobbar du på familjesemestern och i tv-soffan på kvällen? Hamnar du ofta i konflikter med dina nära och kära över att du jobbar för mycket? I förlängningen påverkar det både din hälsa och dina relationer negativt.
-
Distansarbete kan bli en stressfälla
Hybridkontor • En ny undersökning visar att distansarbete, tvärtemot vad många tror, kan leda till mer stress. I varje fall för den grupp som arbetar mer än halva tiden på distans.
-
Helhetsgrepp behövs för att minska stress
Stress • Ett träningskort räcker inte. För att skapa en hållbar arbetsmiljö och minska stressen måste arbetsgivare ta ett helhetsgrepp om arbetsmiljön. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
Karpaltunnelsyndrom orsakas ofta av jobbet
Arbetsolyckor och arbetsskador • För fyra av tio som får karpaltunnelsyndrom går det att hitta orsaker i arbetet. Men det går att förebygga risken att drabbas med till exempel pauser och vila.
-
Unga chefer mår sämre på jobbet
Chef • Unga chefer upplever en betydligt sämre arbetsmiljö och välmående jämfört med sina äldre kollegor, visar en ny avhandling. Psykologen Hanna Irehill har undersökt varför det ser ut så och vad unga chefer behöver för att trivas och utvecklas i sin roll.