Bild: Istockphoto
Ny forskning skapar bättre förarmiljö
Publicerat 25 april 2016
En olämplig sittställning kombinerat med en ojämn körbana sliter på förarens nacke och rygg. Genom en bättre ergonomisk utformning av bland annat stol, speglar och instrument vill fordonstillverkarna lösa problemen.
Transportbranschen sysselsätter cirka 90 000 personer. Många förare av tunga fordon utsätts för belastningsskador på ryggens nedre delar och förslitnings och vibrationsskador. Det beror bland annat på ensidiga sittställningar och felaktig kroppsställning vid lastning och lossning.
Länge har konstruktionen av lastbilshytter varit traditionellt utformade så det finns utrymme för förbättringar.
Patrik Blomdahl är specialist i ergonomi vid Volvo lastvagnar och har närmare studerat orsaker och åtgärder. Han har konstaterat att förare av distributionsbilar har andra promlem än de som kör långtradare. De sitter med en mer framåtlutad körställning.
– De förare som gör kortare resor använder inte ryggstödet fullt ut utan sitter mer framåtlutande. Det gör att de får problem med får en felformad rygg och smärtor i ryggens nedre del. Smärtor som sedan strålar ut i benen, säger Patrik Blomdahl.
De som kör distributionslastbil har en mer varierad uppmärksamhet än långtradarförarna– även åt sidan. De gör kortare transporter med konstant hög aktivitet där körning varvas med lastning och lossning av gods.
– Förarna prioriterar sikt högre än sittkomfort, säger Patrik Blomdahl.
Vid fjärrtransporter har förarna fokus på horisonten och sitter långa perioder med låg aktivitet. De har en mer tillbakalutad körställning. De måste också ha extra uppsikt vid lågfartsmanövrer i stadstrafik och under lassning och lossning.
– Det sker förändringar under körning i sidled. Det gör att huvudet är i rörelse och påverkar nacke och axlar, säger Patrik Blomdahl.
Det som motverkar arbetsskador är fjädringen och dämpningen i stolen. Stolarna utformning är viktig och har många inställningsmöjligheter. Dynutformning med tjockare stoppning är bra och ska kombineras med rätt rattvinkel.
Några åtgärder för att förbättra trafikmiljön för lastbilsförare är ett utvecklat spegelsystem (indirekt sikt). Att skapa lågt placerade sidorutor som underlättar sikten åt sidan. Högre instrumentering för information så att föraren kan läsa av den med bekväm sittställning. Lättlästa displayer som ställer om sig beroende på infallande ljus från vindrutan.
Jan Vejstad
Mer om Ergonomi
-
Bättre ergonomi med aktivitetsbaserat kontor
Ergonomi • Enligt ergonom Tommy Wilén kan ett aktivitetsbaserat kontor vara skonsammare för kroppen än att ha en fast arbetsplats.
-
Musarm – så förebygger du
Ergonomi • Musarm börjar som värk i armen. Men vad beror egentligen musarm på och vad kan man göra för att förebygga?
-
Så ska arbetsmiljön bli mer hjärnvänlig
Arbetsmiljöarbete • Hur har hjärnan det på jobbet? En grupp forskare ska ta reda på vilka åtgärder som faktiskt funkar för att arbetsmiljön ska passa våra hjärnor.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
En stöttande chef minskar risken för mobbning
Mobbning • Att känna sig trygg med sin närmsta chef minskar risken att utsättas för mobbning. Det gäller även om arbetsklimatet generellt sett är dåligt, enligt ett nyligen avslutat nordiskt forskningsprojekt.
-
Hot och våld i skolan - det går att vända trenden
Hot och våld • De senaste tio åren har anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan fördubblats. Men det finns också skolor som lyckats vända trenden. Några av framgångsfaktorerna har varit tydliga strategier och kollegialt stöd.
-
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Arbetsklimat • Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. En förlåtande kultur är bra för relationerna.