Biologisk klocka avgörande för piloter
Publicerat 19 januari 2017
Vilken tid på dygnet en pilot jobbar har större betydelse för känslan av trötthet än hur hen sov föregående natt. Det visar en finsk studie av piloters arbetsförhållanden.
Finska Arbetshälsoinstitutet har tillsammans med flygbolaget Finnair under två månaders tid följt 86 piloter i både kort- och långdistanstrafik. Studien visar att avgörande för känslan av trötthet var om flygningen inföll under dagtid eller på natten.
– Nattflygningar är mer påfrestande än dagflygningar, även i de fall där piloten har sovit gott natten innan. Detta beror på att vakenhetsförmågan är som mest nedsatt på natten. Under dagskift orkar man bättre, också då man sovit mindre än vanligt natten innan, säger äldre forskare Mikael Sallinen vid Arbetshälsoinstitutet i en kommentar.
Studien visar också att enformiga situationer ökar känslan av trötthet. Allra tröttast kände sig piloterna under flygning på marschhöjd nattetid. Under sådana flygningar använde sig piloterna i studien av olika metoder för att inte bli för trötta. På långa flygningar är antalet piloter beräknat så att de kan ta pauser och sova en timme.
Enligt Mikael Sallinen går resultatet att applicera även på andra yrkesförare som långtradarchaufförer och lokförare.
– Från våra tidigare undersökningar av andra yrkesgrupper vet vi att tiden på dygnet ofta har större inverkan på vakenheten än mängden sömn natten innan. De resultat vi nu har fått motsvarar resultaten av våra undersökningar av vakenheten i tåg- och landsvägstrafik.
Finnair använder resultatet av undersökningen när de ska göra scheman för piloternas arbetsskift.
Om undersökningen
De 86 piloternas sömn och vakenhet registrerades utan avbrott i nästan två månaders tid. Undersökningen är den mest heltäckande av trafikflygares sömn och vakenhet som hittills gjorts. Till forskargruppen hörde förutom representanter för Arbetshälsoinstitutet och Finnair även professor Torbjörn Åkerstedt vid Karolinska Institutet och docent Göran Kecklund vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Sömn
-
Trötthet – en underskattad arbetsmiljörisk
Sömn • Det finns mycket att vinna på att prata om hur trötthet påverkar prestationen och bygga bort risker i arbetet kopplat till trötthet. Det anser Anna Dahlgren, docent i psykologi vid Karolinska Institutet.
-
Trötthet och låg energi vanligare bland kvinnor
Må bra • Tre av tio anställda upplever brist på energi och trötthet efter arbetsdagen på en nivå som gör att de inte orkar göra saker på fritiden. Unga och kvinnor är mest drabbade, visar en ny undersökning.
-
"Jag försöker få ljus varje dag"
Så gjorde vi • Vad ska man tänka på för att må så bra som möjligt när man jobbar natt? Arbetsliv bad tre nattjobbare och en sömnexpert om tips.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Trötthet – en underskattad arbetsmiljörisk
Sömn • Det finns mycket att vinna på att prata om hur trötthet påverkar prestationen och bygga bort risker i arbetet kopplat till trötthet. Det anser Anna Dahlgren, docent i psykologi vid Karolinska Institutet.
-
Helhetsgrepp behövs för att minska stress
Stress • Ett träningskort räcker inte. För att skapa en hållbar arbetsmiljö och minska stressen måste arbetsgivare ta ett helhetsgrepp om arbetsmiljön. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.
-
Många hälsorisker med arbete i kyla
Arbetssjukdomar • Drygt två av tio män och en av tio kvinnor utsätts för kyla minst en fjärdedel av sin arbetstid. Det ökar risken för en rad sjukdomar.