Bild: Maria Claesson
Goda kollegor skyddar mot hjärtsjukdom
Publicerat 6 mars 2017
Män med fysiskt krävande arbetsuppgifter löper större risk att drabbas av hjärtsjukdom. Men om de samtidigt får ett bra socialt stöd av chefer och kollegor minskar den skadliga effekten av arbetet. Det visar en dansk forskningsstudie.
Flera studier visar att hårt fysiskt arbete ökar risken för hjärtsjukdom. För att minska risken bör arbetet anpassas och göras lättare. Men det är också viktigt att jobba med den psykosociala arbetsmiljön, enligt en dansk forskningsstudie där drygt 14 000 män ingår.
Studien visar att socialt stöd från kollegor och överordnade har en skyddande effekt. Män med fysiskt krävande jobb och en låg grad av socials stöd har en signifikant ökad risk att utveckla hjärtsjukdom.
– Kollegialt stöd kan leda till minskade krav i arbetet genom att man till exempel lägger in pauser i arbetet utifrån medarbetarnas önskemål och behov. Och kanske ger det även en skyddande fysiologisk effekt på det autonoma nervsystemet som reglerar puls och blodtryck, säger Andreas Holtermann, professor på danska nationella forskningscentret för arbetsmiljö i en kommentar.
Däremot gick det inte att fastställa att ökat inflytande över arbetet skyddade mot hjärtsjukdom. Något som förvånade forskarna.
Om studien
Forskarna använde både frågeformulär och kliniska mätningar. Totalt deltog 14 337 män i studien med en genomsnittsålder på 47 år. Männen kom från 18 olika arbetsplatser och samtliga hade fysiskt krävande jobb. De var friska vid start. Studien pågick under tre år.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
-
Konflikter på jobbet kostar miljonbelopp
Arbetsklimat • En vanlig föreställning om konflikter är att de bara drabbar dem som bråkar. Men faktum är att en konflikt mellan två medarbetare påverkar hela arbetsplatsen och kostnaderna kan bli mycket höga om de får fortgå, enligt organisationskonsulten Sofia Lundahl.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Trötthet – en underskattad arbetsmiljörisk
Sömn • Det finns mycket att vinna på att prata om hur trötthet påverkar prestationen och bygga bort risker i arbetet kopplat till trötthet. Det anser Anna Dahlgren, docent i psykologi vid Karolinska Institutet.
-
Helhetsgrepp behövs för att minska stress
Stress • Ett träningskort räcker inte. För att skapa en hållbar arbetsmiljö och minska stressen måste arbetsgivare ta ett helhetsgrepp om arbetsmiljön. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.
-
Många hälsorisker med arbete i kyla
Arbetssjukdomar • Drygt två av tio män och en av tio kvinnor utsätts för kyla minst en fjärdedel av sin arbetstid. Det ökar risken för en rad sjukdomar.