Bild: Mostphotos
Så mycket sliter städning på kroppen
Publicerat 5 maj 2017
Hotellrumsstädare löper stor risk att skadas av sitt arbete. Arbetstempot är högt och städarna jobbar med en mycket hög belastning i överkroppen. Det visar en ny forskningsstudie.
Många som arbetar med att städa kontor och hotellrum har varje vecka ont i nacke, rygg och axlar. Det kommer fram till exempel i Arbetsmiljöverkets undersökningar. En grupp forskare vid Arbets- och miljömedicin Syd har nu undersökt hur mycket fysisk belastning i arbetet som hotellrumsstädare utsätts för.
I studien ingår fjorton kvinnliga hotellrumsstädare, som arbetade på sju olika hotell i södra Sverige. Vissa var anställda av städföretag, andra direkt av ett hotell. Några av hotellen var större och ingick i kedjor, medan andra var mindre och privatägda. Enligt rapporten (Arbetsbelastning vid städning av hotellrum, nr 4/2017) är urvalet är därmed representativt för branschen, även om studien omfattar få personer.
Med hjälp av teknisk utrustning, som städarna bar monterad på kroppen, kunde forskarna följa hur snabbt de rörde armar och händer, i vilka ställningar de arbetade och hur mycket de behövde anstränga sina muskler.
– Vi ser att de har väldigt hög arbetsbelastning under en arbetsdag, säger Camilla Dahlqvist, biomedicinsk analytiker och doktorand vid AMM Syd.
Städarna arbetar i vridna och böjda kroppsställningar, till exempel då de städar badrum eller andra trånga utrymmen. De rör dessutom armar och handleder snabbt, och musklerna i skuldror och underarmar får för lite tid att återhämta sig.
AMM Syd har tidigare tagit fram elva så kallade åtgärdsnivåer för ergonomisk belastning. De bygger på vetenskapliga studier av en rad olika yrkesgrupper, och syftar till att beskriva vid vilka nivåer som det finns risk för belastningsskador.
– Hotellrumsstädarna ligger över på nio av elva åtgärdsnivåer, säger Camilla Dahlqvist. Det betyder att arbetsbelastningen är så hög att de har en mycket hög risk att dabbas av belastningsskador.
Städarnas hjälpmedel och arbetsredskap är i oftast bra, fortsätter hon.
– Det är arbetstempot som är det stora problemet.
Forskarna rekommenderar att tempot i hotellstädning ska sänkas, genom att man minskar antalet rum som en städare ska klara av per arbetsdag.
Hotellstädare bör också erbjudas regelbundna medicinska kontroller, så att eventuella skador kan upptäckas tidigt. Det bör finnas företagshälsovård knuten till arbetsplatserna, som kan göra de medicinska kontrollerna, riskbedöma arbetet och även utbilda städpersonalen i ergonomi.
Margareta Edling
Mer om Ergonomi
-
Bättre ergonomi med aktivitetsbaserat kontor
Ergonomi • Enligt ergonom Tommy Wilén kan ett aktivitetsbaserat kontor vara skonsammare för kroppen än att ha en fast arbetsplats.
-
Musarm – så förebygger du
Ergonomi • Musarm börjar som värk i armen. Men vad beror egentligen musarm på och vad kan man göra för att förebygga?
-
Så ska arbetsmiljön bli mer hjärnvänlig
Arbetsmiljöarbete • Hur har hjärnan det på jobbet? En grupp forskare ska ta reda på vilka åtgärder som faktiskt funkar för att arbetsmiljön ska passa våra hjärnor.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
En stöttande chef minskar risken för mobbning
Mobbning • Att känna sig trygg med sin närmsta chef minskar risken att utsättas för mobbning. Det gäller även om arbetsklimatet generellt sett är dåligt, enligt ett nyligen avslutat nordiskt forskningsprojekt.
-
Hot och våld i skolan - det går att vända trenden
Hot och våld • De senaste tio åren har anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan fördubblats. Men det finns också skolor som lyckats vända trenden. Några av framgångsfaktorerna har varit tydliga strategier och kollegialt stöd.
-
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Arbetsklimat • Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. En förlåtande kultur är bra för relationerna.