Bild: Göteborgs universitet
Robot kan avlasta lärarna i skolan
Publicerat 16 oktober 2017
Elever i skolan kan ta instruktioner från en robot och samspela med den. Men många etiska frågor återstår att lösa innan robotar kan göra intåg i skolan.
Sofia Serholt, vid institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet, studerade i sin avhandling hur elever i en mellanstadieklass samspelade med en liten så kallad humanoid robot. Roboten hade huvud, armar och ben och liknade en människa. Den var programmerad för att uppfatta barnens känslor, genom att avläsa deras ansiktsuttryck.
Eleverna fick instruktioner av roboten då de skulle lära sig att läsa kartor. Två och två spelade de också ett spel med den, där målet var att bygga en hållbar stad. De kommunicerade med roboten genom att trycka på en stor datorskärm på bordsskivan.
Sofia Serholt ville undersöka hur barnen interagerade med roboten i en verklig klassrumssituation. Hon ville även förstå skolans perspektiv. Hur ser lärarna på den här formen av digitalisering? Och vad skulle det innebära om tekniken började användas på riktigt i skolan?
Hon såg att barnen var villiga att ta instruktioner från roboten, lyssna på den och försöka förstå vad de skulle göra. De hade också ett socialt samspel med den.
– De svarade när roboten sa saker, trots att de visste att den inte kunde förstå dem. De nickade och vinkade till den. Barnen uppfattade det som att roboten faktiskt såg vad de sa och gjorde i rummet, inte bara i appen. De uppfattade den som en social aktör.
Ibland skar det sig i kommunikationen, till exempel för att roboten inte hade registrerat att barnen inte hängde med i instruktionerna, eller för att de tyckte att den var orättvis.
– Det var tydligt att roboten inte uppfattade saker som en lärare skulle ha sett, säger Sofia Serholt.
Om robotarna blir mer avancerade, skulle det kunna bli tekniskt möjligt för dem att avlasta lärarna, genom att ta över vissa moment i undervisningen, menar hon.
– Men i dag fungerar de inte tillräckligt bra för att interagera socialt med barn. För att kunna göra det skulle de behöva samla in massor av data om varje barn, och det är ju ohållbart ur ett etiskt perspektiv.
Det går inte heller att bortse från risken för skador. Eleverna skulle kunna skada sig fysiskt på roboten, eller råka ha sönder den. Man vet inte heller hur barns känslomässiga utveckling kan påverkas om de skapar sociala relationer till maskiner, påpekar hon.
Den närmaste parallellen till klassrumsroboten finns inom vården av personer med demenssjukdomar. Där används på vissa håll "robotsälar" som patienterna kan bli lugnare av att klappa.
– Det är viktigt att vi för en etisk diskussion om användningen av robotar, i situationer där människor inte riktigt förstår vad som händer, säger Sofia Serholt.
Ladda ner avhandlingen: Child–Robot Interaction in Education
Margareta Edling
Mer om Innovationer
-
Så håller jag mig kreativ
Så gjorde vi • Arbetsliv frågade en kläddesigner, en arkitekt, en AI-kreatör och en författare hur de gör för att behålla sin kreativitet på jobbet.
-
Svenskar minst oroliga över AI
AI • Svenskar tillsammans med nederländare är minst oroliga över att AI ska ta över jobben. Det visar en ny, global undersökning.
-
Vanligare med samarbete bakom innovationer
Innovationer • Att innovationer är resultatet av samarbete har blivit allt vanligare under 2000-talet. Samma trend syns även på andra områden. Det visar en ny studie från Patent- och registreringsverket, PRV.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
En stöttande chef minskar risken för mobbning
Mobbning • Att känna sig trygg med sin närmsta chef minskar risken att utsättas för mobbning. Det gäller även om arbetsklimatet generellt sett är dåligt, enligt ett nyligen avslutat nordiskt forskningsprojekt.
-
Hot och våld i skolan - det går att vända trenden
Hot och våld • De senaste tio åren har anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan fördubblats. Men det finns också skolor som lyckats vända trenden. Några av framgångsfaktorerna har varit tydliga strategier och kollegialt stöd.
-
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Arbetsklimat • Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. En förlåtande kultur är bra för relationerna.