Destruktiva chefer gör stor skada
Publicerat 19 november 2018
Chefer som får vredesutbrott, är hånfulla eller bestraffar de anställda kan göra stor skada på arbetsplatsen. Nu ska forskare undersöka hur vanligt det är med olika former av destruktivt ledarskap i svenskt arbetsliv.
Hur mycket förekommer destruktivt ledarskap på svenska arbetsplatser? Och vad gör att den sortens beteenden kan uppstå? Sådana frågor ska Susanne Tafvelin, docent i psykologi vid Umeå universitet, och hennes kollegor studera i ett nytt forskningsprojekt.
Destruktivt ledarskap innebär att chefen på olika sätt agerar fientligt mot medarbetarna eller hindrar dem. Inte en enstaka gång, utan återkommande.
– Det kan vara aktivt, till exempel känslomässiga utbrott, att man skriker, är arrogant eller förlöjligar de anställda. Chefen kan ta äran av andras framgångar, eller straffa den som gjort fel, säger Susanne Tafvelin.
Det kan även vara passivt. Då består det i chefen håller sig undan och undviker beslut.
På arbetsplatser med destruktivt ledarskap mår personalen sämre, beskriver Susanne Tafvelin. Både sjukfrånvaron och personalomsättning ökar, enligt de studier som finns.
– Det är viktigt att komma åt det destruktiva ledarskapet, eftersom det gör så stor skada.
En norsk studie nyligen, visade att problemet med destruktivt ledarskap på norska arbetsplatser var större än vad många väntat sig. Även i Sverige är den allmänna bilden att det handlar om ganska få chefer, menar hon.
– Därför känns det särskilt angeläget att ta reda på hur det förhåller sig.
Den internationella forskningen har riktat intresset främst mot chefernas personliga egenskaper och förhållningssätt. De svenska forskarna vill i stället fokusera på förhållanden på arbetsplatsen, som påverkar ledarskapet.
– Vi hoppas kunna se vad det är för faktorer som bidrar till att sådana här beteenden uppstår. Det är oftast inte så enkelt som att det är chefen som är olämplig. Snarare tänker vi att det är ett samspel mellan olika faktorer som få de här konsekvenserna.
Studien ska göras genom en enkät till både chefer och medarbetare på arbetsplatser inom alla sektorer – ett Sverige i miniatyr. Resultaten ska följas upp efter sex månader.
På längre sikt hoppas hon att studien ska bidra till minskad ohälsa.
– Vi hoppas att de kunskaper vi får fram ska ligga till grund för att utveckla preventiva åtgärder, som minskar risken för att det här beteendet ska utvecklas, säger Susanne Tafvelin..
Projektet stöds av AFA Försäkring och ska pågå i tre år.

Margareta Edling
Mer om Arbetsklimat
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.
-
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Arbetsklimat • I sin nya bok om compassionfokuserat ledarskap visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Nytt test avslöjar tidiga tecken på utmattning
Stress • Burnout Assessment Tool visar tidiga varningssignaler på stress och utmattning – med hjälp av en enkel trafikljusmodell. Testet är framtaget tillsammans med forskare från flera olika länder.
-
AI-chefer sprider sig snabbt
AI • Algoritmisk arbetsledning, där digital teknik används för att övervaka och effektivisera arbetet, är ett nytt fenomen som snabbt fått mycket stor spridning.
-
Chefer får lära sig strategier för återhämtning
Återhämtning • Återhämtning under och mellan arbetspassen minskar stressen och förbättrar sömnen enligt en studie av sjuksköterskor. Nu ska forskarna gå vidare och hjälpa första linjens chefer i vården att stärka sina möjligheter till återhämtning.