
Bild: Aditya Romansa
Det får sjuksköterskor att trivas
Publicerat 30 november 2018
Sjuksköterskornas arbetsvillkor skildras ofta som något negativt. Men det finns mycket positivt i deras jobb, som gemenskap, utvecklingsmöjligheter och inflytande över arbetet, som får dem att trivas på arbetsplatsen och vilja stanna kvar i yrket, visar en ny studie.
I studien har en forskargrupp följt och intervjuat sjuksköterskor på en akutvårdsavdelning på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Syftet var att se vad som motiverade dem i det dagliga arbetet. Resultaten visar att gemenskapen och det stöd de får av sina kollegor hör till de förhållanden som får sjuksköterskorna att trivas och vilja stanna kvar på arbetsplatsen.
– Det som är viktigt är att man har ett öppet och tillåtande klimat där man kan fråga sina kollegor, men också att man kan dela med sig av sina kunskaper och ge råd, säger Carina Ahlstedt, sjuksköterska och doktorand på institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet.
Motivationen stärks också av att de har inflytande över sitt arbete och kan fatta egna beslut samtidigt som läkare och andra yrkesgrupper respekterar och har tillit till deras kunskap och kompetens. De får dessutom möjlighet att utvecklas i sitt yrke genom att lösa komplexa uppgifter i det dagliga arbetet med patienterna.
– Det handlar om att få återkoppling från arbetet självt. När man kan jobba självständigt men samtidigt bolla med kollegor i samma profession då stärks man i tilliten till sin egen kompetens.
De trivselfaktorer som har kommit fram i studien bekräftas i andra studier av yrken där medarbetarna har komplexa arbetsuppgifter. Det är också något som sjukvården kan beakta för att utveckla välfungerande arbetsplatser, menar Carina Ahlstedt.
– Det är viktigt att lyfta fram det som är positivt, styrkor i en organisation, om det är något som man kan bygga vidare på eller behöver justera för att få det att fungera bättre, säger hon.
Att sjuksköterskornas arbetsvillkor och arbetsmiljö oftast skildras som något negativt kan påverka deras självbild, tror Carina Ahlstedt. Det kom bland annat fram från sjuksköterskorna på avdelningen som är del i studien.
– När det bara är negativt ifrågasätter man sig själv. Därför tyckte de att det var skönt att det som är bra på jobbet lyfts fram, säger Carina Ahlstedt.

Krister Zeidler
Mer om Arbetsklimat
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
Karpaltunnelsyndrom orsakas ofta av jobbet
Arbetsolyckor och arbetsskador • För fyra av tio som får karpaltunnelsyndrom går det att hitta orsaker i arbetet. Men det går att förebygga risken att drabbas med till exempel pauser och vila.
-
Unga chefer mår sämre på jobbet
Chef • Unga chefer upplever en betydligt sämre arbetsmiljö och välmående jämfört med sina äldre kollegor, visar en ny avhandling. Psykologen Hanna Irehill har undersökt varför det ser ut så och vad unga chefer behöver för att trivas och utvecklas i sin roll.