Acceptans lindrar jobbstressen
Publicerat 28 maj 2019
Brukar du bli nervös inför presentationer på jobbet? Ny forskning visar att mindfulness där man lär sig acceptera sina känslor är betydligt mer effektivt än mental träning där man försöker trycka bort de negativa känslorna genom att tänka positivt.
En studie av elitidrottare visar att mindfulness fungerar bättre än mental träning när man vill prestera så bra som möjligt under press.
– Här handlar det i stället om att acceptera nervositet och obehag vid till exempel en tävling och att det är helt ok att det är så i den situationen. Det finns ingen som dömer dig för att du känner så. Då kan du i stället lägga fokus på görande i stället för att koncentrera dig på hur du känner dig inombords, säger Henrik Gustafsson, docent i idrottsvetenskap vid Karlstad universitet till sajten forskning.se.
I studien jämfördes två grupper – den ena tränade efter traditionell mental träning medan den andra tränade efter den så kallade MAC-metoden (Mindfulness, Acceptance, Commitment). Gruppen som använde MAC-metoden hade lättare att styra de negativa känslorna och tyckte själva att de presterade bättre än de som använde traditionell mental träning.
Deltagarna i studien är idrottare på både junior och seniornivå. Studien är ett samarbete mellan Karlstads universitet, Högskolan i Halmstad och Göteborgs universitet, och finansierad av Centrum för idrottsforskning.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Psykisk hälsa
-
Hotellpersonal lär sig bemöta människor i kris
Psykisk hälsa • Hotellpersonal kan spela en viktig roll för att förhindra självmord. På Clarion hotel Örebro deltar personalen i ett projekt för suicidprevention.
-
Så blir HR-året 2025
Arbetsmiljöarbete • Flexibilitet, AI, välbefinnande och mångfaldsarbete är några trender inom HR som kommer vara i fokus i år spår Petra Schedin Stergel, Sveriges HR-förening.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Trötthet – en underskattad arbetsmiljörisk
Sömn • Det finns mycket att vinna på att prata om hur trötthet påverkar prestationen och bygga bort risker i arbetet kopplat till trötthet. Det anser Anna Dahlgren, docent i psykologi vid Karolinska Institutet.
-
Helhetsgrepp behövs för att minska stress
Stress • Ett träningskort räcker inte. För att skapa en hållbar arbetsmiljö och minska stressen måste arbetsgivare ta ett helhetsgrepp om arbetsmiljön. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.
-
Många hälsorisker med arbete i kyla
Arbetssjukdomar • Drygt två av tio män och en av tio kvinnor utsätts för kyla minst en fjärdedel av sin arbetstid. Det ökar risken för en rad sjukdomar.