Effektiva team är bra för hälsan
Publicerat 11 mars 2019
Medarbetare i välfungerande team har högre arbetstillfredsställelse, är mindre stressade och har lägre korttidsfrånvaro, visar forskning. Men för att kunna arbeta effektivt ihop krävs tydliga gemensamma mål och en förståelse för vars och ens roller i teamet.
Många team stöter på svårigheter och enligt en uppskattning fungerar bara omkring hälften av alla team i arbetslivet bra ihop. Svårigheterna kan bland annat bero på att uppgifterna de har att samarbeta kring är för komplexa.
– Sedan är det storleken i gruppen. Större grupper har ofta svårare att samarbeta effektivt än mindre grupper. Det brukar gå trögare med fler än åtta personer, säger Christian Jacobsson, docent i psykologi och lektor på psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet.
Tillsammans med Maria Åkerlund, psykolog och konsult inom arbets- och organisationspsykologi, har han skrivit boken "Teamutveckling i teori och praktik" (Natur & Kultur).
– De två viktigaste faktorerna för att gruppen ska kunna samarbeta effektivt ihop är att man har tydliga gemensamma mål och att man har en klar förståelse av sin egen och de andras roller i gruppen.
Medarbetarna behöver också utveckla en känslomässig samhörighet till gruppen och ha en tydlig, direkt kommunikation sinsemellan.
– Grupper som inte är så utvecklade kommunicerar ofta lite försiktigt och vagt. Man saknar tryggheten i gruppen, säger Christian Jacobsson.
Som chef är det viktigt att förstå hur teamet samarbetar och anpassa ledarstilen därefter. Ett team som inte är så bra på att samarbeta behöver en tydlig och trygg chef som visar vad som förväntas och hjälper medarbetarna att förstå sina roller. Välfungerande team däremot behöver inte en dirigerande ledare.
– Ledaren kan vara lite i bakgrunden och ägna mer tid åt att undersöka teamets omvärld. Börjar chefen styra och ställa då tappar teamet snabbt förtroendet till chefen.
Självstyrande team utan någon formell ledare har blivit allt vanligare i arbetslivet. I stället kan en chef vara ansvarig för flera olika team som får leda sig själva. Inom IT-sektorn finns så kallade agila team som, i stället för en långsiktig plan, testar och reviderar arbetet allteftersom det fortskrider. Ofta har teammedlemmarna olika specialkompetenser.
– Ska man då ha en chef som talar om vad folk ska göra då bör den chefen kunna allting som alla kan. Den personen finns ju inte. Det är för komplex kunskap, säger Christian Jacobsson.
Men det behövs ändå någon slags övergripande kontrollfunktion för att se till att arbetet inte blir för stressigt eller att det uppstår samarbetssvårigheter, anser han. Just arbetsmiljöaspekten är en viktig anledning till att få fram fler välfungerande team.
– Ett effektivt samarbetande team är kopplat till hög arbetstillfredsställelse, låg grad av psykisk utmattning, lägre nivåer av stress i allmänhet. Man kan även se tendenser kopplat till lägre kortidssjukfrånvaro, säger Christian Jacobsson.

Krister Zeidler
Mer om Kompetens
-
Så kan arbetsplatsen underlätta för dyslektiker
Kompetens • Det behövs en mer inkluderande arbetsmiljö för dyslektiker i Sverige. Det anser författaren och föreläsaren Susanna Cederquist, som i sitt arbete också vill uppmärksamma dyslektikers styrkor.
-
Polarbröds ledningsgrupp tog hjälp av studenter
Chef • Polarbröd bad en grupp studenter att komma med input på sin verksamhet. Det gav företaget nya idéer och en ny syn på verksamheten. Och studenterna fick med sig betydelsefull operativ kunskap på vägen ut i arbetslivet.
-
Så blir HR-året 2025
Arbetsmiljöarbete • Flexibilitet, AI, välbefinnande och mångfaldsarbete är några trender inom HR som kommer vara i fokus i år spår Petra Schedin Stergel, Sveriges HR-förening.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Chefer får lära sig strategier för återhämtning
Återhämtning • Återhämtning under och mellan arbetspassen minskar stressen och förbättrar sömnen enligt en studie av sjuksköterskor. Nu ska forskarna gå vidare och hjälpa första linjens chefer i vården att stärka sina möjligheter till återhämtning.
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
Karpaltunnelsyndrom orsakas ofta av jobbet
Arbetsolyckor och arbetsskador • För fyra av tio som får karpaltunnelsyndrom går det att hitta orsaker i arbetet. Men det går att förebygga risken att drabbas med till exempel pauser och vila.