Telefonsamtal stör mest på kontoret
Publicerat 29 mars 2019
Prat är det bakgrundsljud som stör mest i det öppna kontorslandskapet, visar forskning. Allra mest stör telefonsamtal där man bara kan höra den ena parten, enligt en ny studie från Högskolan i Gävle.
Bakgrundsljud i de öppna kontorslandskapen minskar både koncentrationen och produktiviteten. Allra mest stör bakgrundssamtal, skvaller och högljudda telefonröster där det går att höra vad som sägs eftersom hjärnan har svårt att sortera bort det. Det visar en studie från Högskolan i Gävle. John Marsh, forskare i miljöpsykologi på samma högskola, pekar särskilt ut telefonkonversationer som ett problem.
– Om man bara hör den ena parten i ett telefonsamtal så väcks nyfikenheten, man undrar vad som saknas, och det triggar ett behov att försöka fylla i luckorna. Det blir också oväntat när personen man hör slutar eller börjar pratat igen och vi vet att en plötslig förändring av tystnaden direkt drar till sig vår uppmärksamhet, säger John Marsh i en kommentar.
I en annan artikel, publicerad i Canadian Journal of Experimental Psychology, av John Marsh, gällde det att från en brottsscen återskapa gärningspersonens signalement. Också här såg forskarna att om testpersonerna samtidigt utsattes för att höra ett telefonsamtal som de kunde förstå, där de bara kunde höra den ena personen i samtalet, försämrades deras minne avsevärt.
– Om de hörde ett samtal de inte alls kunde förstå så påverkades inte deras minne. Det är när man bara kan höra halva samtalet som man störs.
Forskarnas slutsats är att försöka hålla arbetsplatser så tysta som möjligt. Det kan till exempel göras genom att skapa aktivitetsbaserade kontor där man anpassar kontoret efter olika uppgifter så att det finns tysta zoner.
Andra sätt att få bort störande ljud kan vara att maskera det med något annat ljud som upplevs som mindre störande samt att använda hörlurar med musik.
– Eller, ironiskt nog, att be människor slå på högtalarna så att alla kan höra hela telefonsamtalet, säger John Marsch.
![bild på Marianne Zetterblom](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2016/maj/marianne_600x400.jpg?width=90&mode=crop&heightratio=1&quality=80)
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Kontor
-
De valde att återgå till kontoret
Distansarbete • Fastighetsbolaget Castellum som testade permanent flexibilitet under pandemin har återgått till att ha kontoret som bas.
-
Därför bör inte kontoret vara knäpptyst
Kontor • Är dagens kontorslandskap för tysta? Det anser ljuddesignern Alexander Kassberg. När det är knäpptyst blir vi lättare störda av ljud runtomkring och det blir svårare att koncentrera sig.
-
Aktivitetsbaserade kontor blir aldrig färdiga
Kontor • Forskning visar att ett aktivitetsbaserat kontor aldrig blir klart utan ständigt behöver utvecklas och anpassas efter medarbetarnas behov.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Det säger forskningen om arbetstidsförkortning
Arbetstid • Kortare arbetsvecka med bibehållen lön är drömmen för många. Och forskning inom området visar att den upplevda hälsan förbättras vid arbetstidsförkortning. Däremot påverkas inte den faktiska hälsan eller sjuktalen till det bättre.
-
Ljudbubblor skapar arbetsro på kontoret
Buller • Martin Ljungdahl Eriksson, forskare på Högskolan i Väst, har tagit fram en stol med högtalare som skapar en ljudbubbla där användaren själv kan välja sin ljudmiljö.
-
Dålig säkerhet vid cykelresor i tjänsten
Arbetsolyckor och arbetsskador • En ny studie av trafiksäkerheten hos hantverkare och omsorgspersonal visar på allvarliga brister.