Mikropauser viktiga för återhämtning
Publicerat 15 september 2020
Mellanrummen i arbetet som ger tid för återhämtning blir allt mer sällsynta, visar en ny studie. Orsaken är bland annat digitalisering och ständig tillgänglighet. I längden kan det leda till ökad psykisk ohälsa, enligt Ulf Ericsson, forskare på Lunds universitet.
I studien, som publicerats i tidskriften Arbetsliv i omvandling, fick elva anställda vid ett stort försäkringsbolag föra dagboksanteckningar över sina aktiviteter och var de hittade mellanrum – tid för återhämtning. Forskarna genomförde också gruppintervjuer med sammanlagt 30 anställda. Resultaten visade att möjligheterna till mikropauser och återhämtning blivit allt mer begränsade för de anställda.
– Det här försäkringsbolaget hade två kontor med cirka 20 minuters bilresa emellan. Och en del av de anställda jobbade på båda orterna. Där fanns en möjlighet för dem att i den här korta pendlingsfasen gå under radarn. Man lyssnade på sin ljudbok eller spellista på Spotify, säger Ulf Ericsson, lektor i arbets- och organisationspsykologi vid Lunds universitet.
Tjänstemännen på försäkringsbolaget använde sig också av toaletten och andra utrymmen på kontoren för att återhämta sig.
– En del använde det digitala rummet som ett mellanrum. Man passade på att ta fem minuter på sociala medier eller läsa kvällstidningar innan man återgick till arbetet. Man tar sig en digital bensträckare, kan man säga.
Att mellanrummen i arbetet minskar beror bland annat på den ökade digitaliseringen och ständiga tillgängligheten, enligt Ulf Ericsson. På försäkringsbolaget var de anställda hela tiden exponerade utifrån ett arbets- och kundperspektiv. De hade mål att uppfylla, deras kundsamtal spelades in och den tid som de var borta från telefonen kunde mätas. Den ökade synligheten förstärktes också av att de arbetade i öppna landskap med glasväggar där det saknades utrymmen att dra sig undan.
– Det vi kunde se i vår studie är att det är den här effektivitetsivern som gör att de här mellanrummen försvinner. Man ser dem inte som något som man bör värna om, säger Ulf Ericsson.
Han tror att de minskade möjligheterna till återhämtning kan bero på att ansvaret för att hitta mellanrum i det moderna arbetslivet i allt högre grad faller på individen i stället för att ses som en arbetsorganisatorisk fråga.
Det gäller också för distansarbete, som har blivit mer vanligt under coronapandemin, och där vi kan gå från ett digitalt möte till ett annat med bara ett musklick, utan någon återhämtning emellan. Följden kan i längden bli ökad psykisk ohälsa.
– Inom forskningen pratar man om extern och intern återhämtning. Extern är den återhämtning som sker efter arbetstid och intern är mikropauserna under arbetstid. Man har mer och mer sett att de är betydelsefulla och centrala för hur vi kommer tillbaka efter att vi utsatts för stressfyllda situationer. Får vi inte den återhämtningen kommer vi till slut att drabbas av någon form av psykisk ohälsa, säger Ulf Ericsson.

Krister Zeidler
Mer om Stress
-
Så vet du om du är en arbetsnarkoman
Återhämtning • Smygjobbar du på familjesemestern och i tv-soffan på kvällen? Hamnar du ofta i konflikter med dina nära och kära över att du jobbar för mycket? I förlängningen påverkar det både din hälsa och dina relationer negativt.
-
Distansarbete kan bli en stressfälla
Hybridkontor • En ny undersökning visar att distansarbete, tvärtemot vad många tror, kan leda till mer stress. I varje fall för den grupp som arbetar mer än halva tiden på distans.
-
Helhetsgrepp behövs för att minska stress
Stress • Ett träningskort räcker inte. För att skapa en hållbar arbetsmiljö och minska stressen måste arbetsgivare ta ett helhetsgrepp om arbetsmiljön. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
Karpaltunnelsyndrom orsakas ofta av jobbet
Arbetsolyckor och arbetsskador • För fyra av tio som får karpaltunnelsyndrom går det att hitta orsaker i arbetet. Men det går att förebygga risken att drabbas med till exempel pauser och vila.
-
Unga chefer mår sämre på jobbet
Chef • Unga chefer upplever en betydligt sämre arbetsmiljö och välmående jämfört med sina äldre kollegor, visar en ny avhandling. Psykologen Hanna Irehill har undersökt varför det ser ut så och vad unga chefer behöver för att trivas och utvecklas i sin roll.