Mobil i kassan påverkar butikspersonalen
Publicerat 24 februari 2020
Kunder som tittar ner i mobilen i stället för att interagera med kassapersonalen är ett allt vanligare inslag i butiker. En ny studie visar att det kan få negativa konsekvenser. I synnerhet för butiksanställda som månar om att ge god service.
Forskarna Markus Fellesson, docent vid Karlstad universitet, och Nicklas Salomonson, biträdande professor vid Högskolan i Borås har frågat 2 940 butiksanställda om kunders mobilanvändande. Resultatet visar att det är vanligt förekommande att kunder tittar ner i mobilen när de ska betala.
– Vi har tittat på hur de anställda reagerar och hanterar situationer där de blir nonchalerade och kunden istället tittar ner i sin mobiltelefon. Det är en form av mobilmissbruk som på engelska brukar kallas phubbing och som innebär att en person är upptagen av sin smartphone i stället för att interagera med andra fysiskt närvarande personer, säger Nicklas Salomonson.
Många butiksanställda reagerar negativt på kunder som ignorerar dem och det kan vara svårt att avgöra om man ska be kunden lägga bort mobilen eller inte.
– Anställda med en högre grad av serviceorientering, det vill säga som generellt agerar artigt, omtänksamt, korrekt och vänligt mot kunder, var mer förlåtande mot kunder som beter sig på det här sättet och mindre benägna att vara konfrontativa och avbryta kunden, säger Nicklas Salomonson.
Men att vara allt för förlåtande mot kunder som ignorerar en eller beter sig illa kan leda till sämre trivsel och stressrelaterad ohälsa, enligt Niclas Salomonson. För butikerna kan en lösning vara att fler använder självbetjäningskassor och att de som vill ha mänsklig interaktion använder en vanlig kassa.
Studien har finansierats av Forte och Vetenskapsrådet.
Phubbing
"Phubbing" är ett amerikanskt uttryck och en sammanslagning av phone och snub (nonchalera). Används för att förklara fenomenet med personer som är så upptagna av sin mobil att de inte interagerar med människor i sin omgivning.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
Karpaltunnelsyndrom orsakas ofta av jobbet
Arbetsolyckor och arbetsskador • För fyra av tio som får karpaltunnelsyndrom går det att hitta orsaker i arbetet. Men det går att förebygga risken att drabbas med till exempel pauser och vila.
-
Unga chefer mår sämre på jobbet
Chef • Unga chefer upplever en betydligt sämre arbetsmiljö och välmående jämfört med sina äldre kollegor, visar en ny avhandling. Psykologen Hanna Irehill har undersökt varför det ser ut så och vad unga chefer behöver för att trivas och utvecklas i sin roll.