Mobil i kassan påverkar butikspersonalen
Publicerat 24 februari 2020
Kunder som tittar ner i mobilen i stället för att interagera med kassapersonalen är ett allt vanligare inslag i butiker. En ny studie visar att det kan få negativa konsekvenser. I synnerhet för butiksanställda som månar om att ge god service.
Forskarna Markus Fellesson, docent vid Karlstad universitet, och Nicklas Salomonson, biträdande professor vid Högskolan i Borås har frågat 2 940 butiksanställda om kunders mobilanvändande. Resultatet visar att det är vanligt förekommande att kunder tittar ner i mobilen när de ska betala.
– Vi har tittat på hur de anställda reagerar och hanterar situationer där de blir nonchalerade och kunden istället tittar ner i sin mobiltelefon. Det är en form av mobilmissbruk som på engelska brukar kallas phubbing och som innebär att en person är upptagen av sin smartphone i stället för att interagera med andra fysiskt närvarande personer, säger Nicklas Salomonson.
Många butiksanställda reagerar negativt på kunder som ignorerar dem och det kan vara svårt att avgöra om man ska be kunden lägga bort mobilen eller inte.
– Anställda med en högre grad av serviceorientering, det vill säga som generellt agerar artigt, omtänksamt, korrekt och vänligt mot kunder, var mer förlåtande mot kunder som beter sig på det här sättet och mindre benägna att vara konfrontativa och avbryta kunden, säger Nicklas Salomonson.
Men att vara allt för förlåtande mot kunder som ignorerar en eller beter sig illa kan leda till sämre trivsel och stressrelaterad ohälsa, enligt Niclas Salomonson. För butikerna kan en lösning vara att fler använder självbetjäningskassor och att de som vill ha mänsklig interaktion använder en vanlig kassa.
Studien har finansierats av Forte och Vetenskapsrådet.
Phubbing
"Phubbing" är ett amerikanskt uttryck och en sammanslagning av phone och snub (nonchalera). Används för att förklara fenomenet med personer som är så upptagna av sin mobil att de inte interagerar med människor i sin omgivning.
![bild på Marianne Zetterblom](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2016/maj/marianne_600x400.jpg?width=90&mode=crop&heightratio=1&quality=80)
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
För lite snack om osynligt arbete
Jämställdhet • Hålla i insamlingen till kollegan som fyller år, fixa fikabröd till mötet och vattna blommorna. Så kallade osynliga arbetsuppgifter finns på alla arbetsplatser. Men det pratas alldeles för lite om dem, enligt en ny undersökning.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Det säger forskningen om arbetstidsförkortning
Arbetstid • Kortare arbetsvecka med bibehållen lön är drömmen för många. Och forskning inom området visar att den upplevda hälsan förbättras vid arbetstidsförkortning. Däremot påverkas inte den faktiska hälsan eller sjuktalen till det bättre.
-
Ljudbubblor skapar arbetsro på kontoret
Buller • Martin Ljungdahl Eriksson, forskare på Högskolan i Väst, har tagit fram en stol med högtalare som skapar en ljudbubbla där användaren själv kan välja sin ljudmiljö.
-
Dålig säkerhet vid cykelresor i tjänsten
Arbetsolyckor och arbetsskador • En ny studie av trafiksäkerheten hos hantverkare och omsorgspersonal visar på allvarliga brister.