Bild: Canva
Så lyckas ni med förändringsarbetet
Publicerat 22 april 2020
Att de företag som kan ställa om snabbt lyckas bättre när omvärlden förändras har blivit smärtsamt tydligt under coronapandemin. Att utvärdera sina resultat och dra lärdom av tidigare erfarenheter är några nycklar för att lyckas, konstaterar forskare i en ny rapport.
Förändringstakten i arbetslivet går allt snabbare och företag behöver kompetens och beredskap att kunna ställa om sin verksamhet. Det säger Cathrine Reineholm, forskare vid institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet.
– Förändringskompetens är en lärandeprocess som behöver finnas på alla nivåer i organisationer. Förändring drivs inte av en person, säger hon.
Cathrine Reineholm är en av författarna till en ny kunskapssammanställning från Myndigheten för arbetsmiljökunskap, Mynak, som undersökt vilka faktorer som är viktiga för att skapa en hög förändringskompetens på arbetsplatser. Forskarna konstaterar att ledning och chefer har en viktig roll i att driva förändringar på arbetsplatsen men att alla medarbetares kompetens behöver tas tillvara.
– Det är jobbigt att förändras. Det är enklare att göra som man alltid har gjort. Utmaningen är att få med alla medarbetare i förändringen och för att lyckas med det är det viktigt att också ta tillvara på medarbetarnas kompetens och erfarenheter, säger Cathrine Reineholm.
Delaktighet lyfts ofta som en viktig del av förändringsarbete. Flera studier pekar också på att delaktighet kan öka motivationen att förändras, men förväntan om delaktighet kan även upplevas som pressande av medarbetare. Enligt Cathrine Reineholm är det viktigt att medarbetare ges en realistisk möjlighet att delta, men utan att det uppfattas som ett tvång.
Kommunikation är ett viktigt verktyg för att skapa dialog och förståelse i organisationen.
Andra nyckelfaktorer är att utvärdera sina förändringsresultat och dra lärdom av tidigare erfarenheter av organisatoriska förändringar, lyckade och mindre lyckade. Vad har vi gjort tidigare och vad kan vi dra för lärdomar av det? Det är också bra att vara öppen för förändringsmotstånd.
– Förändringsmotstånd behöver alltid hanteras. Och det är bra att vara öppen för att förändringsmotståndaren kanske har rätt, kanske är det här inte en bra förändring, säger Cathrine Reineholm.
Behovet av att snabbt kunna ställa om har ställts på sin spets så här i coronatider. Och även om rapporten fokuserar på planerade förändringar, ser Cathrine Reineholm att flera av resultaten kan vara användbara även i dagens läge.
– Den här situationen tog nog alla på sängen, ingen var beredd på att det här skulle hända. Men vi ser ändå att information och kommunikation, och att ta tillvara på allas erfarenheter, är viktiga. Företag har organiserat om sig på alla möjliga sätt för att lösa problemen, släppt mycket av de hierarkiska strukturerna och även dragit lärdomar från andra organisationer, säger hon.
Kanske kan förändringsarbetet få en skjuts på grund av den pågående krisen.
– Låt oss hoppas det. Många känner nog mycket stress och frustration men kanske också att man faktiskt klarar av det här. Man löser det som måste lösas. Vi behöver förändringskompetens för att vara rustade för framtiden, säger Cathrine Reineholm.
Så ökar ni förändringskompetensen
- Utvärdera resultat och effekter av tidigare förändringar – hur kan vi göra det bättre den här gången?
- Ta tillvara på allas kompetenser. Förändringskompetens behövs i hela organisationer, på alla nivåer.
- Ta tillvara på förändringsmotstånd – kanske finns det något som kan förbättras i den planerade förändringen?
- Skapa möjlighet till delaktighet men utan att det blir en press.
- Policys och strategier är viktiga men glöm inte att också utveckla metoder för att stödja genomförandet av dem.
Katharina Hedström
Mer om Kompetens
-
Ta tillvara yrkesförarnas kunskap i den gröna omställningen
Grön omställning • För att den gröna omställningen inom transportsektorn ska upplevas som rättvis och acceptabel av yrkesförarna behöver deras kunskap inkluderas i arbetet, enligt en ny forskningsstudie.
-
Att vara professionell kräver mer än yrkesskicklighet
Kompetens • Synen på professionalitet har förändrats över tid. I dag räcker det oftast inte med att vara yrkesskicklig, man behöver också vara socialt kompetent, vilja lära sig nya saker och ha ett gott omdöme.
-
Yrkes-SM firar 20 år
Unga • Till Yrkes-SM som går av stapeln i Karlstad förväntas runt 30 000 besökare. Arrangörerna hoppas att fler ungdomar som söker till gymnasiet ska välja en yrkesutbildning. I många branscher är rekryteringsbehovet skriande stort, säger Pontus Slättman, ansvarig för tävlingen.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
En stöttande chef minskar risken för mobbning
Mobbning • Att känna sig trygg med sin närmsta chef minskar risken att utsättas för mobbning. Det gäller även om arbetsklimatet generellt sett är dåligt, enligt ett nyligen avslutat nordiskt forskningsprojekt.
-
Hot och våld i skolan - det går att vända trenden
Hot och våld • De senaste tio åren har anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan fördubblats. Men det finns också skolor som lyckats vända trenden. Några av framgångsfaktorerna har varit tydliga strategier och kollegialt stöd.
-
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Arbetsklimat • Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. En förlåtande kultur är bra för relationerna.