Hoppa till huvudinnehållet
Kompetens

Spelifiering underlättar lärande på jobbet

Vad händer om spelelement fogas in i utbildning? Om du gillar att spela och triggas av att nå olika nivåer och poäng kan du dra fördel av det när det är dags att lära nytt på jobbet. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

Adam Palmquist, doktorand vid Göteborgs universitet, har undersökt vad som händer om element av gamification, spelifiering på svenska, fogas in i kompetensutvecklingen på jobbet. Gamification är ett relativt ungt forskningsfält och hittills finns endast studier på vad som händer om spelelement vävs in i skolundervisningen.

Studien genomfördes på ett globalt transport – och logistikföretag, och Adam Palmquist ville ta reda på hur deltagarna uppfattade spelinslagen samt hur de ska utformas för att engagera. Resultatet visar att spelifiering verkar vara ett bra sätt att engagera utbildningsdeltagare.

– Deltagarna uppfattade kursen som innovativ och mer engagerande jämfört med tidigare fortbildningskurser de deltagit i, både inom företaget och på andra arbetsplatser, säger Adam Palmquist i en kommentar.

Det som framförallt triggade inlärningen var att nå olika nivåer och få digitala medaljer. Att samla poäng uppfattades inte som lika engagerande.

En annan slutsats var att spelelementen måste vara tydligt visualiserade för att nå önskad effekt.

Läs mer om studien: 

 

bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

marianne.zetterblom@prevent.se

Mer om Kompetens

Senaste om Forskning