Nyttigt att bli störd
Publicerat 31 augusti 2021
Njuter du av att jobba hemma för att du inte blir störd av kollegor? Tänk igen – en ny forskningsstudie visar nämligen att sådana avbrott är bra för känslan av tillhörighet och de kan väga upp andra negativa aspekter i arbetsmiljön.
Klockan närmar sig hämtning på förskolan och du är inte klar med det du ska. Då knackar en kollega dig på axeln för att visa en bild på sin nya hundvalp. Känner du igen situationen? Avbrott kan kännas irriterande och stressande i stunden. Men faktum är att de är bra för känslan av tillhörighet, och i förlängningen leder de till att man trivs bättre med sitt jobb, enligt en amerikansk studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Journal of Applied Psychology.
– Om det är något vi lärt oss under det senaste året av social distansering så är det att människor är sociala varelser som har ett nedärvt behov av att interagera med andra människor, säger Harshad Puranik, forskare vid Universitetet i Illinois Chicago, som lett studien där 111 kontorsanställda följts två dagar i veckan under tre veckors tid.
Något som förvånade forskarna var att de negativa aspekterna av att bli störd, så som högre stressnivåer och lägre produktivitet, vägdes upp av en ökad tillfredsställelse med arbetet som avbrotten gav.
Resultatet visar att vår iver att bygga bort alla störningsmoment ur kontorsmiljön inte är optimal. Kanske borde vi i stället ge medarbetarna större frihet att välja när och var de arbetar, avslutar Harshad Puranik.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
Karpaltunnelsyndrom orsakas ofta av jobbet
Arbetsolyckor och arbetsskador • För fyra av tio som får karpaltunnelsyndrom går det att hitta orsaker i arbetet. Men det går att förebygga risken att drabbas med till exempel pauser och vila.
-
Unga chefer mår sämre på jobbet
Chef • Unga chefer upplever en betydligt sämre arbetsmiljö och välmående jämfört med sina äldre kollegor, visar en ny avhandling. Psykologen Hanna Irehill har undersökt varför det ser ut så och vad unga chefer behöver för att trivas och utvecklas i sin roll.