Lätt att överdriva orättvisa på jobbet
Publicerat 1 februari 2022
När vi lyckas med något tar vi åt oss äran själva, men när vi misslyckas skyller vi på omständigheterna. Dessutom överskattar vi ofta hur orättvisa omständigheterna har varit om befordran vi sökt går till en kollega.
Att vi överskattar hur kompetenta vi är i förhållande till andra kan enligt Kajsa Hansson, doktorand i nationalekonomi vid Linköpings universitet, bero på att de flesta människor är motiverade av att ha en positiv bild av sig själva.
– Om vi tror att vi är bättre än alla andra så kan det vara svårt att tro att vårt misslyckande beror på oss själva, och därför tenderar vi att skylla ifrån oss. Och om vi lyckas med något fast vi i själva verket bara hade tur eller fick hjälp av andra så tenderar vi att glömma bort detta, och tror att våra framgångar beror på vår egen arbetsinsats och talang.
Det finns många olika situationer i arbetslivet där vi inte vet hur rättvisa processerna är.
Vid rekryteringar och befordringar kan det exempelvis finnas regler, processer och en kommitté som bestämmer kring dessa beslut.
– När dessa processer inte är transparenta kan det vara lätt att hitta fel i rekryteringsprocessen när man inte får det jobb man sökt, eller om man blivit nekad en befordran, säger Kajsa Hansson.
Viktigt att informera mycket
Studien visar på vikten av att informera och vara transparent kring hur processer ser ut för att dämpa känslor av orättvisa och dessutom minska själviskt beteende.
– Eftersom ett gott arbetsklimat bygger på att människor gör osjälviska handlingar och hjälper varandra så är det oerhört viktigt att vi känner oss rättvist behandlade.
Om studien
I studien undersökte forskarna om ett själviskt beteende kan förändras med hjälp av information om att en process eller konkurrenssituation gått rätt och riktigt till. Resultaten visade att de deltagare som misslyckades och inte fick någon information om rättvisan i processen överskattade hur orättvis den var. De kunde därmed rättfärdiga skitsnack och själviskt beteende. Men när förlorarna fick veta att processen faktiskt var rättvis blev de betydligt mindre själviska. Vinnares beteende påverkades däremot inte av denna information.

Henrik Lenngren
Mer om Arbetsklimat
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.
-
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Arbetsklimat • I sin nya bok om compassionfokuserat ledarskap visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Nytt test avslöjar tidiga tecken på utmattning
Stress • Burnout Assessment Tool visar tidiga varningssignaler på stress och utmattning – med hjälp av en enkel trafikljusmodell. Testet är framtaget tillsammans med forskare från flera olika länder.
-
AI-chefer sprider sig snabbt
AI • Algoritmisk arbetsledning, där digital teknik används för att övervaka och effektivisera arbetet, är ett nytt fenomen som snabbt fått mycket stor spridning.
-
Chefer får lära sig strategier för återhämtning
Återhämtning • Återhämtning under och mellan arbetspassen minskar stressen och förbättrar sömnen enligt en studie av sjuksköterskor. Nu ska forskarna gå vidare och hjälpa första linjens chefer i vården att stärka sina möjligheter till återhämtning.