Ohövliga kollegor försämrar både hälsa och prestation
Publicerat 17 augusti 2022
Att snäsa av eller inte lyssna på en kollega är exempel på ohövligt beteende. Ohövlighet bör aldrig accepteras eftersom det på sikt kan leda till ohälsa och försämrad prestation, enligt Kristoffer Holm som är aktuell med en ny studie i ämnet.
– Det finns aktivt ohövligt beteende, till exempel att man uttrycker sig på ett förolämpande eller sarkastiskt sätt. Men det kan också vara mer subtilt, så kallat icke-beteende som att inte bjuda in kollegan till fika eller att man inte lyssnar eller visar intresse för någons åsikter, säger Kristoffer Holm, postdoktor inom organisationsstudier vid Malmö universitet som förra året disputerade med en avhandling som visar att ohövlighet på jobbet riskerar att smitta av sig och sätta sig i organisationskulturen.

Enligt Kristoffer Holm kan ohövligt beteende både vara avsiktligt och oavsiktligt. Det är inte alltid den som är ohövlig förstår hur det landar.
Tillsammans med Tomas Jungert, forskare vid Lunds universitet är Kristoffer Holm aktuell med en ny studie om ohövlighet. De har undersökt maktrelationer på arbetsplatsen och vad som gör att personer säger ifrån om de bevittnar ohövlighet. Studien visar att om förövaren har mycket makt i relation till den som utsätts, upplevs situationen som mer allvarlig av den som bevittnar händelsen och kollegor har en ökad tendens att säga ifrån och erbjuda sitt stöd till den som blivit utsatt.
Ohövlighet påverkar både hälsa och prestation
Men även vid mindre allvarliga incidenter är det viktigt att agera anser Kristoffer Holm.
– Man kan tro att det inte spelar så stor roll men det kan påverka både hälsa och trivsel hos den som utsätts. På individnivå kan det göra att man trivs sämre och vill byta jobb samt påverka välbefinnandet både fysiskt och psykiskt. På organisatorisk nivå kan det handla om att man drar sig för att samarbeta med vissa personer och det kan till och med påverka prestationen negativt.
Ett sätt att motverka ohövligt beteende på jobbet är ta med frågor om bemötande och arbetsklimat i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
– Även om ohövlighet inte låter så allvarligt så är det viktigt att prata om de mjuka frågorna. En konkret fråga att lyfta är feedback. Hur ger man feedback till varandra och hur vill man få det? Ett bra första steg är att försöka få med alla i en sådan diskussion. Man kan också tänka på att själv föregå med gott exempel och vara hövlig även i pressade situationer.
Ska testa ny metod
I höst fortsätter Kristoffer Holm sin forskning om ohövligt beteende på jobbet. I en studie finansierad av Afa Försäkring ska han testa och vidareutveckla en metod från USA som går ut på att man tillsammans på arbetsplatsen identifierar sådant som främjar hövlighet och sätter upp mål för hur man vill ha det på jobbet. Projektet löper under tre år och ska resultera i ett metodstöd riktat till arbetsplatser.

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsklimat
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
Karpaltunnelsyndrom orsakas ofta av jobbet
Arbetsolyckor och arbetsskador • För fyra av tio som får karpaltunnelsyndrom går det att hitta orsaker i arbetet. Men det går att förebygga risken att drabbas med till exempel pauser och vila.
-
Unga chefer mår sämre på jobbet
Chef • Unga chefer upplever en betydligt sämre arbetsmiljö och välmående jämfört med sina äldre kollegor, visar en ny avhandling. Psykologen Hanna Irehill har undersökt varför det ser ut så och vad unga chefer behöver för att trivas och utvecklas i sin roll.