AI som lär känna sina användare är framtiden enligt forskare
Publicerat 12 juni 2023
Precis som Spotify rekommenderar musik baserat på lyssnarhistorik kan AI rekommendera beslut för flygledare baserat på deras tidigare beteenden. Det visar forskning från Linköpings universitet.
Flygledning kan få en säkrare och mer användarvänlig framtid tack vare AI-system som lär sig användarnas beteenden och preferenser, enligt forskare vid Linköpings universitet. Genom att låta AI anpassa sig efter flygledares unika beteenden och beslutsprocesser kan samarbetet mellan människa och maskin förbättras.
Carl Westin, forskare vid Institutionen för teknik och naturvetenskap vid Linköpings universitet, säger att AI skulle kunna vara till stor hjälp inom flygledning.
– AI kan stödja kommunikation, förbättra flygvägar och färdplaner, ge beslutsstöd samt övervaka väderfenomen och objekt som utgör hot, säger han.
Forskarna på Linköpings universitet konstaterar bland annat att AI kan anpassa sina rekommendationer efter en flygledares personlighet och beteende.
– Om två flygplan är på kollisionskurs kan AI anpassa rekommendationerna till flygledarens preferenser, som separationsdistans och vilken typ av åtgärd som behövs.
Finns också risker
Det finns dock utmaningar och risker med att använda AI som stöd för flygledare. Carl Westin påpekar att arbetet som flygledare kan bli tråkigare när komplexa uppgifter överlåts på AI och flygledaren blir en passiv observatör.
– För att minimera de här riskerna är det viktigt att involvera flygledare i forskning och utveckling av AI så att de kan bidra till att definiera AI:s syfte, mål, tränings- och testmetoder samt användning av data.
Carl Westin betonar att en gradvis, evolutionär utveckling av AI inom flygledning är att föredra framför revolutionära förändringar.
– AI och flygledare bör betraktas som kollegor snarare än att AI ersätter flygledare, säger han.
Inom de närmaste fem åren tror Carl Westin att vi kommer få se AI-stöd i verkliga situationer inom flygledning.
– Helautomatisering inom flygtrafikledning kan sedan bli verklighet runt år 2050, men utvecklingen kan gå långsammare på grund av strikta regler och människocentrerad design. Historiskt har flygsektorn prioriterat människans behov och säkerhet, vilket innebär att förändringar som införandet av AI måste testas rigoröst.
Henrik Lenngren
Mer om AI
-
Så blir HR-året 2025
Arbetsmiljöarbete • Flexibilitet, AI, välbefinnande och mångfaldsarbete är några trender inom HR som kommer vara i fokus i år spår Petra Schedin Stergel, Sveriges HR-förening.
-
Så tar vi hjälp av AI på jobbet
Så gjorde vi • Arbetsliv har träffat fyra personer i helt olika branscher som berättar hur AI hjälper dem i deras verksamheter.
-
De tog hjälp av AI med riskbedömning
AI • Med hjälp av inrapporterade händelser kan AI-funktionen ”Jörgen” förutspå risker i olika arbetsmoment hos Södra Skogsägarna. Den kan även ge nya perspektiv vid skyddsronderna genom att visa trender för olika risker senaste månaden.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Helhetsgrepp behövs för att minska stress
Stress • Ett träningskort räcker inte. För att skapa en hållbar arbetsmiljö och minska stressen måste arbetsgivare ta ett helhetsgrepp om arbetsmiljön. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.
-
Många hälsorisker med arbete i kyla
Arbetssjukdomar • Drygt två av tio män och en av tio kvinnor utsätts för kyla minst en fjärdedel av sin arbetstid. Det ökar risken för en rad sjukdomar.
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.