Hoppa till huvudinnehållet

Att använda uttrycket social kompetens i jobbsammanhang kan bli problematiskt om man inte är noggrann med att definiera vad som menas, enligt en ny avhandling från Stockholms universitet.

Bild: Istock

Rekrytering

Otydligt vad som menas med social kompetens

Att använda uttrycket social kompetens i jobbannonser eller i löneförhandlingar kan leda till otydliga och orättvisa beslut. Det säger forskaren Ann J Sandén som anser att arbetsgivare behöver bli bättre på att formulera vad man menar med social kompetens och hur den ska bedömas.

Det som värderas som social kompetens i ett sammanhang kan värderas helt annorlunda i ett annat. Det beror på att det inte finns någon tydlig definition av vad det innebär att ha social kompetens, enligt Ann J Sandén, som nyligen skrivit en avhandling i ämnet vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.

– Jag började intressera mig för uttrycket social kompetens efter att en god vän berättat om en kollega som inte fick löneförhöjning med förklaringen att hon eller han saknade social kompetens. Det spred sig sen på arbetsplatsen att man måste ha social kompetens för att få löneförhöjning. Jag hade själv använt uttrycket och uppfattat det som neutralt och positivt. Men plötsligt insåg jag att det kan användas på ett särbehandlande sätt, säger Ann J Sandén.

Ligger i betraktarens öga

Efter att ha analyserat ett antal rekryteringsannonser och ansökningsbrev samt intervjuat yrkesverksamma, fann Ann J Sandén att uttrycket social kompetens är vanligt förekommande i jobbsammanhang. Men problemet är att det ofta används godtyckligt och att det ligger i betraktarens öga vem som anses socialt kompetent.

 – Det är ofta något man lägger till i en jobbannons men det kan betyda lite vad som helst. Min slutsats är att arbetsgivare använder det för att hitta någon som passar in på arbetsplatsen. Men godtyckligheten gör att det kan användas på ett normerande sätt eller för att avsiktligt manipulera människor att passa in på en arbetsplats.

Kan starta viktig diskussion på arbetsplatsen

Ann J Sandéns råd till arbetsgivare är därför att fundera igenom vad man menar med social kompetens, vem det är som ska bedöma om någon är socialt kompetent samt att de som bedöms får reda på vilka grunder som de bedömts på.

– Använder man uttrycket social kompetens på en arbetsplats tycker jag man ska diskutera vad man menar med det. Det kan starta en nyttig process där man inser att människor kan få vara lite olika.

bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

Mer om Rekrytering

Senaste om Forskning