Lärare får hjälp att hantera föräldrars arga mejl
Publicerat 21 februari 2024
Forskare från Malmö universitet har tagit fram en verktygslåda för att hjälpa skolor att hantera digitala aggressioner mot skolpersonal. Det vanligaste exemplet är arga mejl från vårdnadshavare.
Aggressivt formulerade mejl från vårdnadshavare, negativt omtal eller exponering på sociala medier eller att lärare filmas i klassrummen och filmen kan spridas på sociala medier. Det är exempel på situationer som skolpersonal ställs inför och som forskarna från Malmö universitet tagit fasta på i sitt arbete.
– Skolan har en ansträngd arbetsmiljö vad gäller hot om våld. Samtidigt har lärare ett begränsat handlingsutrymme att bemöta detta. Man vill agera professionellt, inte svara i affekt och är också bunden av sekretess, vilket kan göra det svårt att försvara sig mot dessa digitala aggressioner, säger Rebecka Cowen Forssell.
Hon är forskare vid Centrum för tillämpad arbetslivsforskning och utvärdering och har länge forskat om nätmobbning och digitala trakasserier. Att Rebecka Cowen Forssell och hennes två kollegor, Hanne Berthelsen och Sandra Jönsson, valde att titta närmare på just skolan var för att fylla en viktig kunskapslucka inom forskningsområdet – vilken påverkan den professionella och organisatoriska kontexten har när det gäller nätmobbning och digitala trakasserier.
Det förebyggande arbetet släpar efter
Forskartrion kan konstatera att den spelar en viktig roll och kan peka på både bra och dåliga exempel på hur den här frågan hanteras inom skolans värld. Men där det ofta brister är att frågan inte hanteras inom det systematiska arbetsmiljöarbetet.
– Man reagerar på snarare än förebygger den här typen av situationer, säger Rebecka Cowen Forssell.
Hon hoppas att den verktygslåda som hon och hennes kollegor nu tagit fram ska hjälpa skolor att inkludera digitala aggressioner i sitt systematiska arbetsmiljöarbete. Verktygslådan är kostnadsfri och består av tre delar: en informationsguide för att öka kunskapen kring problematiken, en samtalsfilm som syftar till att fördjupa och kontextualisera problematiken för skolans ledning, rektorer och andra aktörer i arbetsmiljöarbetet samt korta spelfilmer om de tre identifierade problematikerna med tillhörande diskussionsfrågor för att starta en dialog i lärarlagen.
– Det finns en viss tystnadskultur kring detta inom lärarkåren. Det kan vara förknippat med en känsla av att man inte har gjort ett bra jobb om man utsätts för den här typen av ageranden, säger Rebecka Cowen Forssell.
Hon betonar också att verktygslådan inte innehåller en färdig metod för hur digitala aggressioner ska hanteras. Syftet är att ge skolorna ett verktyg för att själva utveckla policys och rutiner för hur man ska jobba med de här frågorna.
Även om verktygslådan tar sikte på skolpersonal betonar Rebecka Cowen Forssell att den vanligaste problematiken, arga mejl från vårdnadshavare, kan ha ett motiverat syfte. Många gånger är digital aggressivitet en respons på att man upplever att skolan inte tillhandahåller kvalitet på den i nivå som vårdnadshavare förväntar sig. Men när budskapet framför mejlledes riskerar det att bli tillspetsat.
– Den här typen av dialoger handlar ofta om någon form av förhandling. Man kanske använder mejl för att ha tid att kunna vässa sina argument och formulera sig slagkraftigt men för att få en konstruktiv dialog är det ofta bättre att träffas i fysiska möten, säger Rebecka Cowen Forssell.
Problemområden som identifierades av forskarna:
- Aggressivt formulerade email från vårdnadshavare
- Negativt omtal eller exponering på sociala medier
- Att man filmar lärare i klassrummen. Filmer som riskerar spridas på sociala medier.
Verktygslådans tre delar:
- En informationsguide för att öka kunskapen kring problematiken.
- En samtalsfilm som syftar till att fördjupa och kontextualisera problematiken för skolans ledning, rektorer och andra aktörer i arbetsmiljöarbetet.
- Korta spelfilmer om de tre identifierade problematikerna med tillhörande diskussionsfrågor för att starta en dialog i lärarlagen.
(Verktygslådan för skolpersonal är gratis för alla skolor)
Katharina Hedström
Mer om Hot och våld
-
Hot mot finansanställda har blivit vanligare
Hot och våld • Var fjärde finansanställd har upplevt hotfulla situationer på jobbet och över hälften känner sig otrygga på grund av den finansiella brottsligheten.
-
De satsar på ökad säkerhet i skolan
Hot och våld • Anmälningar om hot och våld i skolan ökar kraftigt, enligt en ny rapport. Sigtuna kommun vill vända trenden och har anställt fem biträdande rektorer som enbart ska jobba med att öka tryggheten och säkerheten i skolan.
-
Hot och våld i skolan - det går att vända trenden
Hot och våld • De senaste tio åren har anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan fördubblats. Men det finns också skolor som lyckats vända trenden. Några av framgångsfaktorerna har varit tydliga strategier och kollegialt stöd.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
En stöttande chef minskar risken för mobbning
Mobbning • Att känna sig trygg med sin närmsta chef minskar risken att utsättas för mobbning. Det gäller även om arbetsklimatet generellt sett är dåligt, enligt ett nyligen avslutat nordiskt forskningsprojekt.
-
Hot och våld i skolan - det går att vända trenden
Hot och våld • De senaste tio åren har anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan fördubblats. Men det finns också skolor som lyckats vända trenden. Några av framgångsfaktorerna har varit tydliga strategier och kollegialt stöd.
-
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Arbetsklimat • Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. En förlåtande kultur är bra för relationerna.