Bild: Istock
Relationen till chefen viktigast
Publicerat 10 september 2024
Relationerna på arbetsplatsen spelar stor roll för hur nöjda vi är med vårt arbete och hur engagerade vi känner oss. Men den viktigaste relationen är den vi har till vår chef, visar en ny studie.
Ofta när man diskuterar relationer på arbetsplatsen är det relationer till kollegorna som står i fokus. Relationer kollegor emellan spelar stor roll för hur vi trivs på arbetsplatsen, men relationen till chefen är ännu viktigare. Det säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde.
– Chefen är den som spelar störst roll i att skapa förutsättningar för medarbetarnas arbete.
I en ny studie har Thomas Andersson och forskarkollegor från Högskolan väst och Göteborgs universitet studerat hur olika typer av relationer på jobbet påverkar anställdas arbetstillfredsställelse och engagemang. Resultaten bygger på data insamlat från 113 chefer och 555 butikspersonal i olika sektorer inom detaljhandeln i åtta svenska städer. Studien visar att i de fall där chefen anger att han eller hon uppskattar sina medarbetare är arbetstillfredsställelsen högre bland medarbetarna.
Att relationer på arbetsplatsen är viktigt för hur vi trivs står klart även i tidigare forskning.
– Vi är sociala varelser. Vi går inte till jobbet bara för att få en lön. Vi vill utvecklas och ta ansvar, vi vill umgås, bli sedda och ha ett socialt utbyte. Arbetsplatsen är en våra huvudsakliga arenor för att få den typen av mäskligt utbyte. Vi mår i grunden bra av att arbete, det är en av våra viktigaste friskfaktorer, säger Thomas Andersson.
Många medarbetare är inte så aktiva i relationen till sin chef
Han hoppas att studien ska sätta ett nytt ljus på vikten av relationen mellan chef och medarbetare.
– Många medarbetare är inte så aktiva i relationen till sin chef, utan anser att det är upp till chefen att bygga den relationen. Annan forskning visar att det är en styrka att ha en god, samarbetsorienterad relation till chefen, där medarbetarnas roll är att leda sitt arbete och chefens roll är att skapa rätt förutsättningar för att de ska kunna göra det.
Så vad har Thomas Andersson för tips till medarbetare för att förbättra relationen till sin chef?
– Chefen är inte en tankeläsare. Man behöver involvera sig i relationen, berätta vad man tycker och tänker. Inte ha ett passivt förhållningssätt till sin chef.
Och till chefen?
– Medarbetarna är organisationens viktigaste resurs och de vill, och kan, bli involverade i vart organisationen ska. Ni har samma mål. Så ge medarbetarna chansen att samarbeta med dig som chef för organisationens bästa.
Katharina Hedström
Mer om Arbetsklimat
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
-
Konflikter på jobbet kostar miljonbelopp
Arbetsklimat • En vanlig föreställning om konflikter är att de bara drabbar dem som bråkar. Men faktum är att en konflikt mellan två medarbetare påverkar hela arbetsplatsen och kostnaderna kan bli mycket höga om de får fortgå, enligt organisationskonsulten Sofia Lundahl.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Helhetsgrepp behövs för att minska stress
Stress • Ett träningskort räcker inte. För att skapa en hållbar arbetsmiljö och minska stressen måste arbetsgivare ta ett helhetsgrepp om arbetsmiljön. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.
-
Många hälsorisker med arbete i kyla
Arbetssjukdomar • Drygt två av tio män och en av tio kvinnor utsätts för kyla minst en fjärdedel av sin arbetstid. Det ökar risken för en rad sjukdomar.
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.