Hoppa till huvudinnehållet
Kock som sitter vid ett bord och pratar med restuarangchefen.

Relationerna på jobbet är viktiga för hur vi trivs, och den viktigaste relationen är den vi har till vår chef, visar en ny studie.

Bild: Istock

Arbetsklimat

Relationen till chefen viktigast

Relationerna på arbetsplatsen spelar stor roll för hur nöjda vi är med vårt arbete och hur engagerade vi känner oss. Men den viktigaste relationen är den vi har till vår chef, visar en ny studie.

Ofta när man diskuterar relationer på arbetsplatsen är det relationer till kollegorna som står i fokus. Relationer kollegor emellan spelar stor roll för hur vi trivs på arbetsplatsen, men relationen till chefen är ännu viktigare. Det säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde.

Thomas Andersson
Bild: Privat

– Chefen är den som spelar störst roll i att skapa förutsättningar för medarbetarnas arbete.

I en ny studie har Thomas Andersson och forskarkollegor från Högskolan väst och Göteborgs universitet studerat hur olika typer av relationer på jobbet påverkar anställdas arbetstillfredsställelse och engagemang. Resultaten bygger på data insamlat från 113 chefer och 555 butikspersonal i olika sektorer inom detaljhandeln i åtta svenska städer. Studien visar att i de fall där chefen anger att han eller hon uppskattar sina medarbetare är arbetstillfredsställelsen högre bland medarbetarna.

Att relationer på arbetsplatsen är viktigt för hur vi trivs står klart även i tidigare forskning.

– Vi är sociala varelser. Vi går inte till jobbet bara för att få en lön. Vi vill utvecklas och ta ansvar, vi vill umgås, bli sedda och ha ett socialt utbyte. Arbetsplatsen är en våra huvudsakliga arenor för att få den typen av mäskligt utbyte. Vi mår i grunden bra av att arbete, det är en av våra viktigaste friskfaktorer, säger Thomas Andersson.

Många medarbetare är inte så aktiva i relationen till sin chef

Han hoppas att studien ska sätta ett nytt ljus på vikten av relationen mellan chef och medarbetare.

– Många medarbetare är inte så aktiva i relationen till sin chef, utan anser att det är upp till chefen att bygga den relationen. Annan forskning visar att det är en styrka att ha en god, samarbetsorienterad relation till chefen, där medarbetarnas roll är att leda sitt arbete och chefens roll är att skapa rätt förutsättningar för att de ska kunna göra det.

Så vad har Thomas Andersson för tips till medarbetare för att förbättra relationen till sin chef?

– Chefen är inte en tankeläsare. Man behöver involvera sig i relationen, berätta vad man tycker och tänker. Inte ha ett passivt förhållningssätt till sin chef.

Och till chefen?

– Medarbetarna är organisationens viktigaste resurs och de vill, och kan, bli involverade i vart organisationen ska. Ni har samma mål. Så ge medarbetarna chansen att samarbeta med dig som chef för organisationens bästa.

bild på Katharina Hedström

Katharina Hedström

Mer om Arbetsklimat

Senaste om Forskning