Hoppa till huvudinnehållet

Bild: Bilden har genererats med hjälp av AI

Grön omställning

Ta tillvara yrkesförarnas kunskap i den gröna omställningen

Senast år 2045 ska Sverige nå noll nettoutsläpp och en stor del av arbetet ska göras av transportsektorn. Men för att omställningen ska upplevas som rättvis och acceptabel av yrkesförarna behöver deras kunskap inkluderas i arbetet, enligt en ny forskningsstudie.

Forskaren Jindan Gong är verksam vid Stockholm Environment Institute, SEI och driver i samverkan med Transportarbetareförbundet och Lunds universitet en studie som ska undersöka vilka konsekvenser en grön omställning i transportsektorn får för yrkesförarna. Hon har intervjuat ett 20-tal chaufförer i olika åldrar som kör lastbil, budbil och taxi om hur de tror att en grön omställning kommer påverka deras arbetsliv.

Enligt Jindan Gong ser yrkesförarna både för- och nackdelar med en elektrifiering av branschen.

– Det blir mindre oljud och avgaser och på så sätt en bättre arbetsmiljö. Men många förare oroar sig för batteribränder som är farligare än andra bränder. Man vet heller inte hur man ska hantera sådana bränder, sa Jindan Gong när hon föreläste vid ett webbinarium arrangerat av forskningsrådet Forte.

Beroende av infrastruktur för laddning

Många yrkesförare är också oroliga över att flexibiliteten i yrket kommer minska av att elfordon införs på bred front. Oron gäller bland annat de praktiska omständigheterna kring laddning och hur den kommer påverka möjligheterna till vila och rast.

– Många anser att elfordon kommer leda till mindre flexibilitet. Idag finns en frihet att kunna välja sina egna rutter men med elfordon kanske man blir styrd av infrastrukturen för laddning. Man kanske inte kan ta sin rast när man själv vill utan måste stanna där det finns laddstationer. Kanske måste man också ta omvägar för att komma till en laddstation vilket blir svårt med tanke på de redan tidspressade scheman som råder i branschen. Man funderar även över om den tid det tar att ladda kommer räknas som arbetstid eller fritid, sa Jindan Gong.

Men yrkesförarna ser också fördelar med en elektrifiering och digitalisering. Ett sådant exempel är förarlösa system som gör att chaufförerna kan ägna mer uppmärksamhet åt trafiken. En annan möjlighet är digitala system för planering av körningen.

Inställningen till en grön omställning skiljer sig åt mellan yngre och äldre yrkesförare där äldre förare har svårare att anpassa sig till den nya tekniken.

En slutsats som Jindan Gong drar efter att ha intervjuat chaufförerna är att det behövs kompetensutveckling och fortbildning i branschen samt att yrkesförarna själva behöver involveras i den gröna omställningen.

– Man ska inte glömma bort att chaufförerna sitter på en djup yrkeskunskap och att de behöver involveras för en inkluderande omställning och att fortbildning av chaufförerna är viktig för att de ska kunna behålla sin värdighet.

bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

Mer om Grön omställning

Senaste om Forskning