
Bild: Mynak
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Publicerat 11 december 2024
Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
Forskning om tystnadskultur på svensk arbetsmarknad har varit begränsad och den som genomförts har ofta bedrivits inom olika fält och separata branscher. Syftet med projektet är att bidra till en samlad bild av vad tystnadskultur innebär och hur utbrett det är. Projektet som ska presentera sina resultat till våren är uppdelat i tre delar.
– Arbetsmarknadens parter har efterfrågat ett mer samlat sätt att beskriva vad tystnadskultur är, vad menar man när man pratar om det. Det är ett begrepp som använts lite vitt och brett, säger Annette Nylund, som är processledare hos myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Människor far illa
Annette Nylund ser flera skäl att genomföra projektet.
– Ur arbetsgivarnas synvinkel så riskerar de att inte får ut den fulla potentialen i en organisation om man inte motverkar tystnadskulturer. Medarbetarna har kunskaper och erfarenheter som inte delas och kommer fram. Det begränsar dynamiken, säger hon.
Ur medarbetarnas synvinkel handlar det om att motverka ohälsa.
– Ur medarbetarperspektivet far människor illa. Det skapar stress och utestänger personer från gemenskapen på arbetsplatsen. Det kan påverka hela grupper på en arbetsplats och skapa ohälsa.
I projektet arbetar man tvärvetenskapligt över olika forskningsområden och i den första delen har forskare med kunskap om kultur, organisation, arbetsmiljö och förändringsprocesser gått igenom tidigare forskning. Syftet är att utveckla och förtydliga definitionen av vad tystnadskultur är och peka på faktorer som driver den. Varför växer en tystnadskultur fram inom en organisation och varför får den fäste?
– Det har forskats på tystnadskulturer inom olika områden och branscher men man har inte fört det samman. Det har vi gjort i detta projekt och tagit kunskapen ett steg vidare, ett stort steg. Kunskapen finns men man har inte satt ihop de olika delarna till en helhet som ger ett samlat grepp. De första resultaten presenteras i en litteraturöversikt.
Internationell jämförelse
Med tydliga definitioner och begrepp går projektet vidare med att se hur utbredda tystnadskulturer är i svenskt arbetsliv. Det gör man bland annat genom enkätundersökningar.
I den tredje och avslutande delen görs jämförelse mellan den svenska studien och studier från 33 andra länder.
– Sverige blir det 34:e landet i en stor internationell genomgång av tystnadskultur i arbetslivet. Genom att göra den här jämförelsen hoppas vi också få en bild av hur länders kultur kan påverka tystnadskulturer.
Intresset för projektet har varit stort både från arbetsmarknadens parter och från forskarsamhället.
– Parterna är glada över att vi tar ett brett grepp om det här området och forskarna är intresserade av angreppssättet, säger Annette Nylund.

Anita Gullberg
Mer om Arbetsklimat
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
-
Konflikter på jobbet kostar miljonbelopp
Arbetsklimat • En vanlig föreställning om konflikter är att de bara drabbar dem som bråkar. Men faktum är att en konflikt mellan två medarbetare påverkar hela arbetsplatsen och kostnaderna kan bli mycket höga om de får fortgå, enligt organisationskonsulten Sofia Lundahl.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
Karpaltunnelsyndrom orsakas ofta av jobbet
Arbetsolyckor och arbetsskador • För fyra av tio som får karpaltunnelsyndrom går det att hitta orsaker i arbetet. Men det går att förebygga risken att drabbas med till exempel pauser och vila.
-
Unga chefer mår sämre på jobbet
Chef • Unga chefer upplever en betydligt sämre arbetsmiljö och välmående jämfört med sina äldre kollegor, visar en ny avhandling. Psykologen Hanna Irehill har undersökt varför det ser ut så och vad unga chefer behöver för att trivas och utvecklas i sin roll.