Bild: Istock
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Publicerat 22 oktober 2024
Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. Att våga erkänna att man gjort ett misstag och att ha överseende med mänsklig ofullkomlighet är bra för relationerna på arbetsplatsen.
En arbetsplats med en förlåtande kultur är mer tolerant. Kollegor och chefer har förståelse för att alla gör misstag, vilket ger förutsättningar för reparation och lärande. Och att kollegan glömmer ett möte är inte hela världen.
– Genom att ge människor en andra chans och inse att ingen är perfekt jobbar man också med sig själv. Ordet förlåt omfattar allt från ”Förlåt, att jag trampade dig på foten” till längre processer som handlar om smärta och ett inre och yttre reparationsarbete. Första steget oavsett är att den som åstadkommit smärta tar ansvar. Att man vill reparera.
Förlåtelsens arkitektur
Förlåtande mänskliga system är ett relativt nytt forskningsområde, säger Anna Derwinger Hallberg som skrivit en bok på ämnet. Hon har gått igenom befintlig forskning för att ta reda på det hon kallar förlåtelsens arkitektur. Enligt en amerikansk studie är det tre byggstenar som är viktiga. Den första är att organisationen är rättvis, att det finns transparens och begriplighet kring det egna regelverket och hur beslut tas vid tillsättning av tjänster eller förmåner. Den andra är att det finns medkänsla, vänlighet och mänskliga förhållanden.
– Den tredje är självreglering. Att kunna reparera relationer och härbärgera starka känslor. När vi blir sårade och arga kommer lätt tankar om hämnd. Hämnd kan i stunden få svåra känslor att lätta och självreglering handlar om att låta dem stanna inombords och sortera i lugn och ro.
Klarhet i roller minskar konflikter
En annan grund eller byggsten som är välgörande för ett förlåtande klimat, enligt Anna Derwinger Hallberg, är gemensamma mål och att veta vad som är vår uppgift, syftet med oss liksom var och ens uppdrag.
– Det ger en tydlighet i vad jag som människa fyller för funktion i organisationen. Klarhet i roller och vart vi är på väg minskar risken för konflikter, ökar begriplighet och därmed också medkänslan när någon delar ett misstag eller ett problem. Det blir mer tillåtet att ta andra vägar mot det gemensamma målet.
Vilka är då hoten mot en förlåtande kultur? Stress och tidspress prövar vår medkänsla, säger Anna Derwinger Hallberg.
– När vi blir stressade aktiveras överlevnadssystem som gör oss mer upptagna med oss själva. Även tuffa tider, förändringar och omorganisationer påverkar oss. När mål och roller förändras ökar risken för att vi krockar med varandra och personifierar händelser som att det är ”mitt fel” eller ”den andres fel”. I värsta fall skapar vi syndabockar.
Förlåtande är en förmåga att förhålla sig till det mänskliga och ofullkomliga. Det används inom flera systemvetenskaper och är till exempel inom IT ett system som korrigerar när vi skriver fel. Det finns också förlåtande golfklubbor som hjälper oss att träffa rätt lättare. Och möbler i förlåtande design.
– På samma sätt som man gör ett bord med förlåtande design i form av rundade hörn kan man på en arbetsplats och i en organisation odla en kultur där man vill varandra väl. Det gynnar både arbetsmiljön och gemensamma prestationer, säger Anna Derwinger Hallberg.
Boktips
”Förlåtelsens Arkitektur - Existentiell hälsa hemma och på jobbet”
Gerd Eriksson
Mer om Arbetsklimat
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
-
Konflikter på jobbet kostar miljonbelopp
Arbetsklimat • En vanlig föreställning om konflikter är att de bara drabbar dem som bråkar. Men faktum är att en konflikt mellan två medarbetare påverkar hela arbetsplatsen och kostnaderna kan bli mycket höga om de får fortgå, enligt organisationskonsulten Sofia Lundahl.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Helhetsgrepp behövs för att minska stress
Stress • Ett träningskort räcker inte. För att skapa en hållbar arbetsmiljö och minska stressen måste arbetsgivare ta ett helhetsgrepp om arbetsmiljön. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.
-
Många hälsorisker med arbete i kyla
Arbetssjukdomar • Drygt två av tio män och en av tio kvinnor utsätts för kyla minst en fjärdedel av sin arbetstid. Det ökar risken för en rad sjukdomar.
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.