Helhetsgrepp behövs för att minska stress
Publicerat 15 januari 2025
Ett träningskort räcker inte. För att skapa en hållbar arbetsmiljö och minska stressen måste arbetsgivare ta ett helhetsgrepp om arbetsmiljön. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.
Varje år dör omkring 700 personer i Sverige av stressrelaterade sjukdomar som hjärtinfarkt och stroke. Besöksnäringen är en bransch som ofta präglas av både fysisk och psykisk stress. Långa arbetstider, höga krav på emotionellt engagemang och ständig interaktion med kunder gör det svårt för anställda att hantera sin arbetsbelastning.
I en ny studie har forskare vid Högskolan i Skövde undersökt vad som gör de anställda inom besöksnäringen stressade, hur de hanterar stress och vilket stöd arbetsgivarna erbjuder för att minska stressen. En av de största insikterna från forskningen är att stressen inte kan hanteras genom enstaka insatser.
– Stress orsakas av en kombination av faktorer – individuella, kollegiala, chefsrelaterade och organisatoriska. Att höja friskvårdsersättningen hjälper till exempel föga om arbetsplatsen präglas av dålig kollegialitet, säger Danilo Brozović, lektor i företagsekonomi och en av forskarna bakom studien.
Han förklarar att många arbetsgivare hittills fokuserat på enstaka åtgärder, som att förbättra ledarskap eller skapa bättre balans mellan arbete och privatliv. Problemet är att sådana insatser ofta saknar långsiktig effekt.
– Det är som att försöka släcka en skogsbrand med några hinkar vatten. För att minska stress krävs ett systematiskt och koordinerat arbete där man angriper problemet på tre nivåer: individ-, chefs- och organisationsnivå.
Därför är chefens roll så viktig
I studien framkom att chefer spelar en viktig roll för att minska medarbetares stress. Förutom att agera rättvist och kommunicera tydligt behöver chefen också kunna identifiera tecken på stress och ta itu med orsakerna.
– En chef ska vara rättvis och tillmötesgående, öppen för att både ge och ta emot konstruktiv kritik samt kommunicera tydligt. Det bidrar till att skapa en trygg och inkluderande arbetsmiljö.
Betonar vikten av helhetstänk
Men hur kan små företag med begränsade resurser hantera stress? Enligt Danilo Brozović kan det vara en fördel att inte ha så många medarbetare.
– I små företag med 20–30 anställda är organisationen ofta platt och cheferna tillgängliga. Det beskrivs ofta som att arbetsplatsen känns som en familj, och helhetsperspektivet finns där, även om det inte alltid är medvetet.
Forskningen är inriktad på besöksnäringen, men resultaten kan tillämpas på flera branscher. Enligt Danilo Brozović är detaljhandeln en av de mest stressutsatta sektorerna, inte minst på grund av tuffare kundbeteenden.
– Jag talade nyligen med en HR-chef som berättade om unga kvinnor som arbetar i butik och blivit utsatta för sexuella trakasserier från kunder. Det är oacceptabelt och något vi vill studera närmare, säger han och tillägger att han arbetar med en ny forskningsansökan om just detta ämne.
Danilo Brozović betonar vikten av att arbetsgivare har ett helhetstänk:
– Alla nivåer i organisationen måste samverka. Anställda, chefer och organisationen som helhet behöver resurser och stöd för att hantera stress. Bara då kan vi skapa hållbara arbetsmiljöer.
Henrik Lenngren
Mer om Stress
-
”Det måste finnas möjlighet till återhämtning”
Stress • Sjukskrivningarna för stressrelaterade sjukdomar ökar. Läkaren och trebarnsmamman Lotta Sjunnesson är en av dem som varit utmattad.
-
Självmedkänsla hjälper dig att hantera din stress
Stress • Genom att träna upp vår självmedkänsla kan vi lära oss att hantera stress på jobbet och både må och prestera bättre.
-
Stressrelaterade sjukskrivningar högst bland småbarnsföräldrar
Psykisk hälsa • Antalet personer som är sjukskrivna på grund av stress fortsätter öka och har nått rekordnivåer under 2024. Främst är det mammor i åldern 30–39 år som drabbas.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Många hälsorisker med arbete i kyla
Arbetssjukdomar • Drygt två av tio män och en av tio kvinnor utsätts för kyla minst en fjärdedel av sin arbetstid. Det ökar risken för en rad sjukdomar.
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
En stöttande chef minskar risken för mobbning
Mobbning • Att känna sig trygg med sin närmsta chef minskar risken att utsättas för mobbning. Det gäller även om arbetsklimatet generellt sett är dåligt, enligt ett nyligen avslutat nordiskt forskningsprojekt.