
Bild: Pexels
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Publicerat 19 februari 2025
Att nicka instämmande eller sucka högt när kollegan talar på mötet är olika typer av bekräftelse. Den ena positiv, den andra negativ. Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
Under många år har universitetslektorn Susanne Andersson följt chefer på mellannivå och studerat hur de leder möten på jobbet. Hon har bland annat tittat på betydelsen av talutrymme, bekräftelsemönster och placering vid bordet. En slutsats är att det redan innan mötet börjat går att observera vem som har den sociala makten.

– Då visas vem som anses viktigt. En chef som kommer tio minuter försent väntar man kanske in, medan man börjar mötet utan att Pelle eller Stina har kommit. Det handlar om vilkas närvaro och röster som är viktiga, säger Susanne Andersson som arbetar vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.
Hon har också analyserat positiva och negativa bekräftelsemönster under ett möte. En positiv bekräftelse är till exempel att nicka instämmande när någon talar, ha ögonkontakt eller ge ett erkännande genom att säga ”precis som Sara sa nyss”, när man själv får ordet.
– Det är olika sätt att stärka den som just talat, säger Susanne Andersson.
Ett negativt bekräftande däremot kan vara att sucka när kollegan talar, titta ut genom fönstret eller säga rakt ut att ”det där är inte intressant” när en mötesdeltagare kommer med ett förslag.
– Avfärdande gester eller kommentarer underminerar en persons position.
Se till att alla får utrymme
Susanne Andersson menar att sociala maktstrukturer på arbetsplatsen blir särskilt tydliga i mötessammanhang. Vill man som chef skapa likvärdiga villkor under jobbmöten behöver man därför identifiera maktordningarna och se till att alla får talutrymme.
– Det gäller att se till att de som brukar vara tysta på mötena också får uttala sig för att komma med sina idéer. Det handlar om att ta tillvara värdefull kompetens.
Men det är inte alltid stort talutrymme ger mer social makt och inflytande, enligt Susanne Andersson. Att ta för stort talutrymme och försöka övertyga andra kan också vara ett uttryck för maktlöshet.
Går att bryta mönstren
I sina studier såg Susanne Andersson också att det fanns en hierarki i hur man placerade sig vid mötesbordet, att det alltid var den som satte sig vid kortändan som förväntades leda mötet. Likaså påverkade det hur långt i förväg man fick dagordningen för mötet.
– Det kunde vara en chef som stämde av med en annan chef kvällen innan och satte ihop dagordningen. Då har inte medarbetarna hunnit ta del av punkterna på dagordning för att snacka ihop sig.
Susanne Andersson tycker att man som chef ska fundera på vilken möteskultur man vill ha.
Titta på hur taltiden är fördelad, vilka bekräftelsemönster som finns och vilka som vanligtvis bekräftar varandra och hur. Många tror att en möteskultur inte går att ändra, att den sitter i väggarna.
– Men möteskulturen sitter inte i väggarna i stället återskapas den mellan de som deltar på ett möte. Det går att föra en diskussion bland både medarbetare och chefer om hur viktigt det är att allas röster och idéer blir hörda.
Verktyg för rättvisare möten
- Gör rundor där alla får säga något.
- Testa omvänd talarordning, där den som sagt minst får förtur att tala.
- Inför rullande ordförandeskap som innebär att det inte bara är den formella chefen som sitter ordförande på möten.
- Analysera talartid genom att under en tid räkna vem som talar mest, mindre och inte alls.
- Analysera bekräftelsemönster – försöka utläsa vem/vilka som bekräftar varandra på positiva sätt och vem/vilka som får negativ bekräftelse, eller ingen bekräftelse alls och därmed inte heller har möjlighet att påverka hur arbetet organiseras.
Källa: Susanne Andersson, forskare vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.

Gerd Eriksson
Mer om Arbetsklimat
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
-
Konflikter på jobbet kostar miljonbelopp
Arbetsklimat • En vanlig föreställning om konflikter är att de bara drabbar dem som bråkar. Men faktum är att en konflikt mellan två medarbetare påverkar hela arbetsplatsen och kostnaderna kan bli mycket höga om de får fortgå, enligt organisationskonsulten Sofia Lundahl.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Karpaltunnelsyndrom orsakas ofta av jobbet
Arbetsolyckor och arbetsskador • För fyra av tio som får karpaltunnelsyndrom går det att hitta orsaker i arbetet. Men det går att förebygga risken att drabbas med till exempel pauser och vila.
-
Unga chefer mår sämre på jobbet
Chef • Unga chefer upplever en betydligt sämre arbetsmiljö och välmående jämfört med sina äldre kollegor, visar en ny avhandling. Psykologen Hanna Irehill har undersökt varför det ser ut så och vad unga chefer behöver för att trivas och utvecklas i sin roll.
-
Trötthet – en underskattad arbetsmiljörisk
Sömn • Det finns mycket att vinna på att prata om hur trötthet påverkar prestationen och bygga bort risker i arbetet kopplat till trötthet. Det anser Anna Dahlgren, docent i psykologi vid Karolinska Institutet.