
Bild: Klara Leo
Håll dig INTE för skratt
Publicerat 14 juni 2017
Tufft på jobbet? Bjud på ett skratt! Att dra på smilbanden är rena dunderkuren för ett gott arbetsklimat. – Att skratta kan hjälpa en att orka med och prestera lite mer, säger Monica Renström, vårdenhetschef på ortopedavdelningen på Södersjukhuset.
Ett hjärtligt skratt är inte bara trevligt, det kan också öka effektiviteten, minska stressen och få oss att prestera bättre på jobbet. Det vet skrattinstruktören Maud Brandin som har startat flera skrattklubbar på arbetsplatser runt om i landet.
– Vårt immunsystem stärks av alla avstressande hormoner som frisätts när vi skrattar, vilket ger en arbetsplats med medarbetare som trivs, orkar mer och är bättre problemlösare, säger hon.
Vård och omsorg är också branschen där man skrattar allra mest, enligt en undersökning som gjorts av Novus och bemanningsföretaget Adecco.
Det är inget som förvånar sjuksköterskorna på ortopedavdelningen på Södersjukhuset i Stockholm. De har jobbat aktivt med att skapa en arbetsmiljö som bjuder in till skratt, genom att bland annat få alla att känna sig ansvariga för att bidra till en positiv stämning.
Och det märks på ljudnivån och skrattsalvorna i fikarummet att det är ett sammansvetsat gäng som har skoj tillsammans när de jobbar.
Här dansas det gummistöveldansen, det fnissas till roliga Youtube-klipp och skojas med patienter.
Sjuksköterskan Jenny Felldin poängterar dock att det gäller att känna in när det är läge att skämta.
– Det gäller att anpassa sig. Men skrattet kan vara ett effektivt sätt att peppa en patient att komma upp ur sängen eller för att ta udden från en obekväm situation.
Monica Renström är vårdenhetschef och menar att humorn kan fungera som en ventil, då det både kan vara tungt, stressigt och ibland psykiskt påfrestande att jobba inom vården.
– Att dra på smilbanden kan hjälpa en att prestera lite mer. Skratt löser såklart inte alla problem, men det hjälper en att hantera tuffa situationer.
Det håller undersköterskan Fereshteh Modar-Resi med om, som ibland brukar skoja om sitt namn för att lätta upp stämningen.
– Jag brukar presentera mig, sedan säger jag – men du kan kalla mig Lotta. Då brukar patienterna skratta till, säger hon.
Undersköterskan May Steen tycker att ett garv tillsammans med kollegorna gör susen för arbetsmoralen. Att arbetskamraterna vågar bjuda på sig själva och att det är högt i tak ökar på skrattfaktorn.
– En av anledningarna att skrattet kommer så naturligt för oss är för att vi jobbar fysiskt nära och är som iglar på varandra. Vi har inga egna kontor utan delar på allt, vilket bygger tillit. Dessutom har vi inga flotta dräkter, du ser ju vilken pyjamas vi har på oss, det river också ner barriärer, skrattar hon.
Så mycket skrattar vi på jobbet
- I genomsnitt skrattar vi 5,1 gånger per dag på svenska arbetsplatser.
- Vård och omsorg är den bransch där vi skrattar allra mest.
- Inom kontor, hr och administration skrattas det mindre.
- Chefer skrattar mer än sina anställda.
- Arbetare på landsbygden skrattar mer än tjänstemän i storstäder.
Källa: Glädjerapporten 2014 – om skratt och glädje på Sveriges arbetsplatser, som genomförts av Novus, på uppdrag av Adecco
Fem skrattips från skrattinstruktören Maud Brandin
Är du chef? Skratta! Som chef är det viktigt att uppmuntra till skratt, det betyder inte att du är oseriös – tvärtom. En skrattande och entusiastisk chef smittar medarbetarna med energi och arbetsglädje.
1.Bidra själv till stämningen. Du kan inte förlita dig på att någon annan ska fylla din dag med glädje, utan du har ett eget ansvar att bidra till en god stämning. Bjud på dig själv och försök se det roliga i vardagen.
2.Utrota gnället. Gnäll kan såklart fungera som ett sätt att göra sig av med frustration, men om det inte handlar om bekymmer som kan åtgärdas så är det en god idé att förbjuda gnäll i fikarummet.
3. Överraska din omgivning. Ofta räcker det med små enkla medel för att sprida trivsel och glädje. Gör ett oförargligt bus, uppmuntra någon med en blomma, lägg en glad lapp vid kollegans arbetsplats eller klädskåp.
4. Anordna skrattövningar. Ibland måste vi anstränga oss för att skratta, det kommer inte alltid av sig självt. Och det finns inte jämt något att skratta åt. Ett alternativ är skrattyoga, där du lär dig att skratta utan anledning och avintellektualiserar skrattet och renodlar det till en fysisk aktivitet.

Tina Harr
Mer om Må bra
-
Underlätta för den som hör dåligt
Må bra • Den som har nedsatt hörsel påverkas mer av buller än andra och svårigheter att uppfatta vad kollegor säger leder till trötthet, problem att koncentrera sig och stress. Men det finns sätt att skapa en bra arbetsmiljö som gynnar alla.
-
Fem sätt att hjälpa hjärnan på jobbet
Så gör du • Hur kan man skapa en arbetsmiljö som är snäll mot hjärnan och hjälper oss att prestera bättre? Vi tipsar om fem strategier.
-
Så hittar du hopp i mörkret
Må bra • Det kan kännas som att mycket pekar åt fel håll i vår omvärld och hopplösheten smyger sig på. Men det sker också positiva saker och genom att aktivt leta efter ljuspunkter och försöka påverka det vi kan påverka så går det att väcka hoppet till liv.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Skogspromenader på kontoret
Kontor • Virtuell skogsdoft, fågelkvitter och mjukt ljus – allt utan att lämna kontoret. Alecta Fastigheter satsar på att skapa en känsla av natur inomhus.
-
Underlätta för den som hör dåligt
Må bra • Den som har nedsatt hörsel påverkas mer av buller än andra och svårigheter att uppfatta vad kollegor säger leder till trötthet, problem att koncentrera sig och stress. Men det finns sätt att skapa en bra arbetsmiljö som gynnar alla.
-
”Det måste finnas möjlighet till återhämtning”
Stress • Sjukskrivningarna för stressrelaterade sjukdomar ökar. Läkaren och trebarnsmamman Lotta Sjunnesson är en av dem som varit utmattad.