
Bild: John Sekutowski/Unsplash
Det stressar tjänstemännen
Publicerat 13 april 2018
Hög arbetsbelastning och otydligt ledarskap är de vanligaste orsakerna till stress. Mest stressade är tjänstemännen i Uppsala och minst stressade är de i Norrbotten. Det visar siffror från fackförbundet Unionen.
Hög arbetsbelastning är den överlägset vanligaste anledningen till jobbstress hos tjänstemän i privat sektor. Men även otydligheter i ledarskapet och i det egna ansvaret leder till stress. Det visar nya siffror från fackförbundet Unionen.
– Arbetsgivare kan göra mycket för att minska de anställdas stress. Framförallt är det viktigt att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete, säger Peter Hellberg, förste vice ordförande på Unionen i en kommentar.
Unionen har även undersökt var i landet jobbstressen är störst. Mest stressade är tjänstemännen i Uppsala. Huvudstaden kommer först på tionde plats. Minst stress upplever tjänstemännen i Norrbotten. Totalt upplever sex av tio tjänstemän att jobbet är stressande. Endast var fjärde säger att de hinner återhämta sig efter stressiga perioder och bara tre av tio vet om deras arbetsgivare har riktlinjer för att minska stressen på arbetsplatsen.
Undersökningen bygger på svar från 2 791 privatanställda tjänstemän och gjordes under februari-mars i år.
Det skapar stress på jobbet
- För hög arbetsbelastning (66 %)
- Otydlighet i vilket ansvar, mandat och befogenheter man har (42 %)
- Otydligt ledarskap (40 %)
- Slimmad organisation (35 %)
- Jobbet tar tid på bekostnad av familj och vänner (27 %)
- Omorganisationer (25 %)
- Ständig nåbarhet (24 %)
- Annat (6 %)
- Vet ej (1 %)

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Stress
-
Så vet du om du är en arbetsnarkoman
Återhämtning • Smygjobbar du på familjesemestern och i tv-soffan på kvällen? Hamnar du ofta i konflikter med dina nära och kära över att du jobbar för mycket? I förlängningen påverkar det både din hälsa och dina relationer negativt.
-
Distansarbete kan bli en stressfälla
Hybridkontor • En ny undersökning visar att distansarbete, tvärtemot vad många tror, kan leda till mer stress. I varje fall för den grupp som arbetar mer än halva tiden på distans.
-
Helhetsgrepp behövs för att minska stress
Stress • Ett träningskort räcker inte. För att skapa en hållbar arbetsmiljö och minska stressen måste arbetsgivare ta ett helhetsgrepp om arbetsmiljön. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Skogspromenader på kontoret
Kontor • Virtuell skogsdoft, fågelkvitter och mjukt ljus – allt utan att lämna kontoret. Alecta Fastigheter satsar på att skapa en känsla av natur inomhus.
-
Underlätta för den som hör dåligt
Må bra • Den som har nedsatt hörsel påverkas mer av buller än andra och svårigheter att uppfatta vad kollegor säger leder till trötthet, problem att koncentrera sig och stress. Men det finns sätt att skapa en bra arbetsmiljö som gynnar alla.
-
”Det måste finnas möjlighet till återhämtning”
Stress • Sjukskrivningarna för stressrelaterade sjukdomar ökar. Läkaren och trebarnsmamman Lotta Sjunnesson är en av dem som varit utmattad.