Bild: John Sekutowski/Unsplash
Det stressar tjänstemännen
Publicerat 13 april 2018
Hög arbetsbelastning och otydligt ledarskap är de vanligaste orsakerna till stress. Mest stressade är tjänstemännen i Uppsala och minst stressade är de i Norrbotten. Det visar siffror från fackförbundet Unionen.
Hög arbetsbelastning är den överlägset vanligaste anledningen till jobbstress hos tjänstemän i privat sektor. Men även otydligheter i ledarskapet och i det egna ansvaret leder till stress. Det visar nya siffror från fackförbundet Unionen.
– Arbetsgivare kan göra mycket för att minska de anställdas stress. Framförallt är det viktigt att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete, säger Peter Hellberg, förste vice ordförande på Unionen i en kommentar.
Unionen har även undersökt var i landet jobbstressen är störst. Mest stressade är tjänstemännen i Uppsala. Huvudstaden kommer först på tionde plats. Minst stress upplever tjänstemännen i Norrbotten. Totalt upplever sex av tio tjänstemän att jobbet är stressande. Endast var fjärde säger att de hinner återhämta sig efter stressiga perioder och bara tre av tio vet om deras arbetsgivare har riktlinjer för att minska stressen på arbetsplatsen.
Undersökningen bygger på svar från 2 791 privatanställda tjänstemän och gjordes under februari-mars i år.
Det skapar stress på jobbet
- För hög arbetsbelastning (66 %)
- Otydlighet i vilket ansvar, mandat och befogenheter man har (42 %)
- Otydligt ledarskap (40 %)
- Slimmad organisation (35 %)
- Jobbet tar tid på bekostnad av familj och vänner (27 %)
- Omorganisationer (25 %)
- Ständig nåbarhet (24 %)
- Annat (6 %)
- Vet ej (1 %)
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Stress
-
Stressrelaterade sjukskrivningar högst bland småbarnsföräldrar
Psykisk hälsa • Antalet personer som är sjukskrivna på grund av stress fortsätter öka och har nått rekordnivåer under 2024. Främst är det mammor i åldern 30–39 år som drabbas.
-
Få koll på stressen med täta och korta mätningar
Stress • Att genomföra korta, återkommande mätningar, så kallade pulsmätningar, är ett bra sätt att stämma av hur medarbetarna mår och hur arbetsbelastningen är.
-
Stress bakom många olyckor
Arbetsmiljöarbete • Varje år dör över 700 svenskar på grund av brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, enligt forskaren Rachael Berglund vid Mälardalens universitet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Stressad? Därför ska du inte hoppa över lunchen
Må bra • Nästan var fjärde yrkesverksam hoppar över lunchen minst en dag i veckan och de flesta gör det på grund av stress. Men enligt dietisten Maria Sitell leder det till att man får mindre gjort och presterar sämre.
-
Dagsljus viktigt för hälsan
Må bra • Den som jobbar inomhus under årets mörka månader får i regel alldeles för lite dagsljus. Men det finns knep för ta vara på de ljusa timmarna.
-
Arbetsrelaterad stress ökar risken för hjärtbesvär
Stress • Obalans mellan ansträngning och belöning på jobbet kan fördubbla risken för att utveckla förmaksflimmer. Det framkommer av en vetenskaplig studie som Hjärt-Lungfonden tagit del av.