
Bild: John Sekutowski/Unsplash
Det stressar tjänstemännen
Publicerat 13 april 2018
Hög arbetsbelastning och otydligt ledarskap är de vanligaste orsakerna till stress. Mest stressade är tjänstemännen i Uppsala och minst stressade är de i Norrbotten. Det visar siffror från fackförbundet Unionen.
Hög arbetsbelastning är den överlägset vanligaste anledningen till jobbstress hos tjänstemän i privat sektor. Men även otydligheter i ledarskapet och i det egna ansvaret leder till stress. Det visar nya siffror från fackförbundet Unionen.
– Arbetsgivare kan göra mycket för att minska de anställdas stress. Framförallt är det viktigt att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete, säger Peter Hellberg, förste vice ordförande på Unionen i en kommentar.
Unionen har även undersökt var i landet jobbstressen är störst. Mest stressade är tjänstemännen i Uppsala. Huvudstaden kommer först på tionde plats. Minst stress upplever tjänstemännen i Norrbotten. Totalt upplever sex av tio tjänstemän att jobbet är stressande. Endast var fjärde säger att de hinner återhämta sig efter stressiga perioder och bara tre av tio vet om deras arbetsgivare har riktlinjer för att minska stressen på arbetsplatsen.
Undersökningen bygger på svar från 2 791 privatanställda tjänstemän och gjordes under februari-mars i år.
Det skapar stress på jobbet
- För hög arbetsbelastning (66 %)
- Otydlighet i vilket ansvar, mandat och befogenheter man har (42 %)
- Otydligt ledarskap (40 %)
- Slimmad organisation (35 %)
- Jobbet tar tid på bekostnad av familj och vänner (27 %)
- Omorganisationer (25 %)
- Ständig nåbarhet (24 %)
- Annat (6 %)
- Vet ej (1 %)

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Stress
-
Nytt test avslöjar tidiga tecken på utmattning
Stress • Burnout Assessment Tool visar tidiga varningssignaler på stress och utmattning – med hjälp av en enkel trafikljusmodell. Testet är framtaget tillsammans med forskare från flera olika länder.
-
Så styr du upp din arbetsdag
Stress • Chefens arbetsdag är fylld av stress. Men det finns knep att ta till för att få en mer balanserad vardag.
-
Fem sätt att behålla fokus i en värld full av distraktioner
Stress • Avbrott i arbetet skapar stress och dränerar oss på energi. Hur kan vi minimera distraktioner och hålla oss till den uppgift vi ska lösa för dagen? Här kommer fem enkla tekniker för bättre fokus.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Parfym kan förvärra pollenallergi
Allergier • Uppfriskande och härligt eller ett irritationsmoment som sticker i näsan? Parfymens vara eller icke vara är en vattendelare. Men kan det rent av bli ett arbetsmiljöproblem? Vi frågade Liselott Florén på Astma- och allergiförbundet.
-
Så kan arbetsplatsen underlätta för pollenallergiker
Allergier • Med mildare vintrar börjar pollensäsongen allt tidigare. Prognosen tyder på att årets säsong kommer att bjuda på högre halter av björkpollen än tidigare. Alla arbetsplatser behöver tänka igenom vad de kan göra för att underlätta för pollenallergiker på jobbet, säger Liselott Florén på Astma- och allergiförbundet.
-
Varje steg räknas
Må bra • Vinsterna med vardagsmotion, som att gå ett ärende eller dammsuga, är större än man tidigare trott. Se möjligheterna och gör det som passar dig.