Svårt att prata känslor med chefen
Publicerat 4 september 2018
Det är betydligt jobbigare att prata med sin chef om hur man mår psykiskt än fysiskt. Endast sex av tio känner sig bekväma med att göra det, enligt en ny undersökning.
Trots att psykisk ohälsa är den vanligaste orsaken till sjukskrivning är det få som vågar ta upp med sin chef hur de mår psykiskt. Det visar en undersökning som Länsförsäkringar har gjort.
På frågan om det känns okej att prata om den fysiska hälsan med chefen svarar hela 78 procent ja. På motsvarande fråga om den psykiska hälsan är det bara 58 procent som tycker det går bra. Undersökningen visar också på att det är något fler yngre än äldre som inte kan prata med chefen om sin psykiska hälsa.
– Om man inte kan vara öppen med när man mår psykiskt dåligt på jobbet är risken stor att man väntar tills det gått alldeles för långt. Då ökar också risken för långtidssjukskrivning. Det är mycket olyckligt, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på Länsförsäkringar.
Undersökningen gjordes av Novus på uppdrag av Länsförsäkringar och innefattar 7 000 personer i åldrarna 18–79 år. Frågan som ställdes var "Kan du prata med din chef om din psykiska/fysiska hälsa?".
Till chefer för ett bra arbetsklimat
Kristina Ström Olssons tips för ett bra arbetsklimat:
- Skapa ett gott arbetsklimat genom ett rättvist och stödjande ledarskap med öppen kommunikation.
- Arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågorna. Ha nolltolerans när det gäller kränkningar och mobbning.
- Kommunicera! Både arbetsgivare och medarbetare har ett ansvar att bidra till en fungerande och god arbetsmiljö.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Psykisk hälsa
-
Hotellpersonal lär sig bemöta människor i kris
Psykisk hälsa • Hotellpersonal kan spela en viktig roll för att förhindra självmord. På Clarion hotel Örebro deltar personalen i ett projekt för suicidprevention.
-
Så blir HR-året 2025
Arbetsmiljöarbete • Flexibilitet, AI, välbefinnande och mångfaldsarbete är några trender inom HR som kommer vara i fokus i år spår Petra Schedin Stergel, Sveriges HR-förening.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Skogspromenader på kontoret
Kontor • Virtuell skogsdoft, fågelkvitter och mjukt ljus – allt utan att lämna kontoret. Alecta Fastigheter satsar på att skapa en känsla av natur inomhus.
-
Underlätta för den som hör dåligt
Må bra • Den som har nedsatt hörsel påverkas mer av buller än andra och svårigheter att uppfatta vad kollegor säger leder till trötthet, problem att koncentrera sig och stress. Men det finns sätt att skapa en bra arbetsmiljö som gynnar alla.
-
”Det måste finnas möjlighet till återhämtning”
Stress • Sjukskrivningarna för stressrelaterade sjukdomar ökar. Läkaren och trebarnsmamman Lotta Sjunnesson är en av dem som varit utmattad.