![](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2018/maj/arg.jpg?width=980&quality=95)
Bild: Creative commons
Vredesutbrott på kollegorna ger sämre sömn
Publicerat 3 maj 2018
Det är inte bara stress och hög arbetsbörda som kan leda till sömnlösa nätter. En ny studie visar att hur vi beter oss mot våra kollegor också påverkar nattsömnen.
Att vara trevlig och hjälpsam på jobbet brukar leda till att man själv bemöts på ett trevligt sätt och får hjälp när man behöver den. Nu visar en ny studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften "Journal of Applied Psychology" att ett trevligt sätt även ger bättre nattsömn. Det rapporterar tidningen Business Insider.
Enligt undersökningen leder ilsket uppförande, vredesutbrott och skvaller om kollegorna till att man grubblar mer på jobbet på kvällen och får svårare att somna.
Forskare vid ett universitet i Iowa intervjuade 600 anställda i USA och Kina om hur de betedde sig på jobbet samt hur de sov på nätterna. Resultatet visade att ju sämre de uppträdde på arbetsplatsen desto mer tänkte de på jobbet på kvällen. Det gav i sin tur insomningssvårigheter och sämre sömn.
Enligt forskarna lönar det sig för arbetsgivaren att uppmuntra bra beteende.
– Den som inte får tillräckligt med sömn är mindre engagerad och produktiv och dessutom löper en större risk att bli skadad, säger Zhenyu Yuan, en av forskarna på universitetet i Iowa.
![bild på Marianne Zetterblom](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2016/maj/marianne_600x400.jpg?width=90&mode=crop&heightratio=1&quality=80)
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
För lite snack om osynligt arbete
Jämställdhet • Hålla i insamlingen till kollegan som fyller år, fixa fikabröd till mötet och vattna blommorna. Så kallade osynliga arbetsuppgifter finns på alla arbetsplatser. Men det pratas alldeles för lite om dem, enligt en ny undersökning.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Arbetssjukdomar på grund av stress ökar
Arbetssjukdomar • Andelen kvinnor som anmäler arbetssjukdom på grund av hög arbetsbelastning är den högsta på tio år visar statistik från Arbetsmiljöverket.
-
Företagshälsovården får uppdaterade riktlinjer
Verktyg och produkter • Snart finns uppdaterade riktlinjer som hjälper företagshälsovården att ge sina patienter råd och behandling som baseras på beprövad forskning.
-
God kondition minskar risken för sjukskrivning
Psykisk hälsa • Personer med hög kondition har lägre risk att drabbas av depression visar en studie från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH.