
Bild: Creative commons
Vredesutbrott på kollegorna ger sämre sömn
Publicerat 3 maj 2018
Det är inte bara stress och hög arbetsbörda som kan leda till sömnlösa nätter. En ny studie visar att hur vi beter oss mot våra kollegor också påverkar nattsömnen.
Att vara trevlig och hjälpsam på jobbet brukar leda till att man själv bemöts på ett trevligt sätt och får hjälp när man behöver den. Nu visar en ny studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften "Journal of Applied Psychology" att ett trevligt sätt även ger bättre nattsömn. Det rapporterar tidningen Business Insider.
Enligt undersökningen leder ilsket uppförande, vredesutbrott och skvaller om kollegorna till att man grubblar mer på jobbet på kvällen och får svårare att somna.
Forskare vid ett universitet i Iowa intervjuade 600 anställda i USA och Kina om hur de betedde sig på jobbet samt hur de sov på nätterna. Resultatet visade att ju sämre de uppträdde på arbetsplatsen desto mer tänkte de på jobbet på kvällen. Det gav i sin tur insomningssvårigheter och sämre sömn.
Enligt forskarna lönar det sig för arbetsgivaren att uppmuntra bra beteende.
– Den som inte får tillräckligt med sömn är mindre engagerad och produktiv och dessutom löper en större risk att bli skadad, säger Zhenyu Yuan, en av forskarna på universitetet i Iowa.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Möten på jobbet avslöjar maktförhållanden
Arbetsklimat • Genom att analysera hur vi beter oss på jobbmötet går det att se hur den sociala makten är fördelad.
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Skogspromenader på kontoret
Kontor • Virtuell skogsdoft, fågelkvitter och mjukt ljus – allt utan att lämna kontoret. Alecta Fastigheter satsar på att skapa en känsla av natur inomhus.
-
Underlätta för den som hör dåligt
Må bra • Den som har nedsatt hörsel påverkas mer av buller än andra och svårigheter att uppfatta vad kollegor säger leder till trötthet, problem att koncentrera sig och stress. Men det finns sätt att skapa en bra arbetsmiljö som gynnar alla.
-
”Det måste finnas möjlighet till återhämtning”
Stress • Sjukskrivningarna för stressrelaterade sjukdomar ökar. Läkaren och trebarnsmamman Lotta Sjunnesson är en av dem som varit utmattad.