Bild: Jens Nordström
After work i tystnad
Publicerat 17 oktober 2019
Ingen mobil och inget prat. Bara två timmars tystnad i ett rum tillsammans med andra. Konceptet som kallas tyst after work syftar till att minska stressen på jobbet.
En dag tröttnade Victoria Palm på det sociala bruset. Hon kände ett behov att skala ner lite på intrycken och ville komma bort från den vardag där våra hjärnor bombarderas av ett ständigt pågående informationsflöde.
Tillsammans med sin före detta partner Navid Modiri resonerade hon kring frågan om det fanns en brygga mellan jobbet och hemmet som kunde fungera som en nedvarvning.
– Det slutade med att vi utgick från konceptet afterwork och sedan plockade bort mingel, snack, alkohol och mobiler, berättar Victoria Palm.
Deras metod kallas OAS, och går ut på att man genom föreläsningar, workshops och tysta afterworks "hjälper företag och individer att hitta ett hållbart förhållningssätt till den digitala och sociala kommunikation som omger oss i vardagen". Fenomenet har blivit en succé, inte bara hos företag som vill prova på aktiviteten utan också på olika konferensanläggningar.
– Där ingår det alltid tystnad i något moment. Vissa säger att det känns som att de känner kollegorna bättre efter en timme i tystnad än efter fem år tillsammans, säger Victoria Palm.
På exempelvis en konferens får deltagarna efter anmälan lämna ifrån sig klockor, väskor och telefoner.
– Sedan finns det tre regler att förhålla sig till: tystnad, offline och respekt.
Enligt Victoria Palm finns det en stor längtan att vara en del av ett sammanhang utan att man alltid måste prestera.
– Vår metod skiljer sig från att gå och meditera eller yoga, där du på något sätt förväntas prestera. Det gör du inte på en tyst afterwork. Att vara tyst kräver inga förkunskaper. Det är helt kravlöst, du behöver inte ens säga ditt namn. Alla behöver en mental paus.
Victoria Palm drar en parallell mellan tyst afterwork och möbeljätten IKEA.
– Om de inreder vårt yttre så möblerar vi om det inre. Det funkar för stora massan. Ur tystnad växer samtal.
Henrik Lenngren
Mer om Må bra
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Stressad? Därför ska du inte hoppa över lunchen
Må bra • Nästan var fjärde yrkesverksam hoppar över lunchen minst en dag i veckan och de flesta gör det på grund av stress. Men enligt dietisten Maria Sitell leder det till att man får mindre gjort och presterar sämre.
-
Dagsljus viktigt för hälsan
Må bra • Den som jobbar inomhus under årets mörka månader får i regel alldeles för lite dagsljus. Men det finns knep för ta vara på de ljusa timmarna.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Stressad? Därför ska du inte hoppa över lunchen
Må bra • Nästan var fjärde yrkesverksam hoppar över lunchen minst en dag i veckan och de flesta gör det på grund av stress. Men enligt dietisten Maria Sitell leder det till att man får mindre gjort och presterar sämre.
-
Dagsljus viktigt för hälsan
Må bra • Den som jobbar inomhus under årets mörka månader får i regel alldeles för lite dagsljus. Men det finns knep för ta vara på de ljusa timmarna.
-
Arbetsrelaterad stress ökar risken för hjärtbesvär
Stress • Obalans mellan ansträngning och belöning på jobbet kan fördubbla risken för att utveckla förmaksflimmer. Det framkommer av en vetenskaplig studie som Hjärt-Lungfonden tagit del av.