Destruktivt ledarskap kan ge hjärtbesvär
Publicerat 16 mars 2020
Ett destruktivt ledarskap kan inte bara leda till ett dåligt arbetsklimat utan också till exempelvis hjärtsjukdom långt senare i livet. Det säger stressforskaren Anna Nyberg, som forskat kring ledarskapets påverkan på medarbetarnas hälsa.
I en internationellt uppmärksammad studie från 1990-talet fick drygt 3 100 män i Stockholms län skatta sina chefer via en enkät. Anna Nyberg följde upp männen tio år senare, via hälsoregister hos Socialstyrelsen. Då hade 74 av dem fått en allvarlig hjärtsjukdom, som hjärtinfarkt, i vissa fall med dödlig utgång. Slutsatsen blev att när vissa chefsförmågor saknas, som förmåga att ge stöd, då ökar risken för hjärtinfarkt hos anställda kraftigt. Hos männen i denna studie med 25 procent. Risken var högre ju längre tid de varit anställda.
– Vår studie om sambandet mellan den närmaste chefens goda ledarskap och minskad risk för ischemisk hjärtsjukdom var nog den första, och jag har inte sett att den replikerats, säger Anna Nyberg som själv blev förvånad över resultatet.
Så vad kännetecknar då en dålig chef? Enligt Anna Nyberg är det ofta någon som inte tar sitt ledaransvar – det vill säga som inte gör det som man förväntar sig av en god ledare: inspirerar, strukturerar och prioriterar arbetet, stöttar, ger feedback och löser konflikter.
– En frånvarande chef kan leda till att roller och uppgifter för gruppen förblir otydliga och det kan utvecklas destruktiva processer i arbetsgruppen, såsom utstötningsmekanismer eller mobbing.
Anna Nyberg konstaterar att olika typer av destruktivt ledarskap ger olika konsekvenser i arbetsgruppen.
– Karisma hos ledaren är ju något som ofta är kopplat till positiva utfall i arbetsgrupper och för resultat, såsom att personer känner sig inspirerade, tycker att arbetet känns meningsfullt och viktigt. Men om karismatiska chefer också är narcissistiska kan det samtidigt eller framför allt efter en tid uppstå destruktiva processer i grupper.
Det är svårt att säga om dåligt ledarskap påverkar individen mer än andra negativa arbetsmiljöfaktorer, enligt Anna Nyberg.
– Men chefen har makt att påverka våra arbetsvillkor och vår arbetsmiljö, och vi tillbringar ju stor del av vår tid på arbetet. Sedan ska man nog vara försiktig med att attribuera alltför stor del av eventuella problem på arbetsplatsen på enskilda chefer. Det finns en organisation runt chefen som skapar förutsättningar för såväl chefens ledarskap som för hur arbetet kan utföras, och som kan ha minst lika stor betydelse.
Henrik Lenngren
Mer om Chef
-
Information och stöd viktigt vid varsel
Chef • Det finns metoder att använda för att göra situationen så bra som möjligt vid varsel och uppsägningar på företaget.
-
Mellanchefen – jobbets kameleont
Chef • Mellancheferna ska vara lojala mot ledningen samtidigt som de ska stå på medarbetarnas sida. Det kan leda till stress och sämre ledarskap, visar en ny studie.
-
”Många gömmer sig bakom manualer och processer”
Chef • Ledarskap som bygger på förtroende och självständiga medarbetare, skapar mer effektiva och innovativa organisationer. Det anser Louise Bringselius, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, som i sin nya bok visar hur denna ledarstil kan omsättas i praktiken.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Stressad? Därför ska du inte hoppa över lunchen
Må bra • Nästan var fjärde yrkesverksam hoppar över lunchen minst en dag i veckan och de flesta gör det på grund av stress. Men enligt dietisten Maria Sitell leder det till att man får mindre gjort och presterar sämre.
-
Dagsljus viktigt för hälsan
Må bra • Den som jobbar inomhus under årets mörka månader får i regel alldeles för lite dagsljus. Men det finns knep för ta vara på de ljusa timmarna.
-
Arbetsrelaterad stress ökar risken för hjärtbesvär
Stress • Obalans mellan ansträngning och belöning på jobbet kan fördubbla risken för att utveckla förmaksflimmer. Det framkommer av en vetenskaplig studie som Hjärt-Lungfonden tagit del av.