
Bild: Istock
”Det behöver inte vara särskilt avancerat”
Publicerat 9 februari 2021
Lättsamma online-aktiviteter, positiv feedback och möten utan agenda. Punkter som inte ska underskattas för att hålla ihop arbetsgruppen i kristider.
Sociala aktiviteter fungerar som ett klister och smörjmedel för att skapa sammanhållning och trivsel på en arbetsplats, enligt organisationspsykologen Patrik Nyström, som ägnat sig mycket åt frågor om psykosocial arbetsmiljö och har erfarenhet från företagshälsovård.
– När vi gör sociala aktiviteter tillsammans med kollegorna öppnar vi upp oss på ett annat sätt för varandra. Vi sänker också garden och kan hitta gemensamma beröringspunkter, säger han.
Det här medför en rad positiva effekter för arbetsklimatet genom att vi exempelvis blir tryggare att säga vad vi tycker, och att vi vågar ta upp halvfärdiga idéer med våra kollegor – vilket i förlängningen skapar en mer innovativ och kreativ arbetsmiljö, enligt Patrik Nyström.
– Att våga uttrycka oliktänkande eller berätta om misstag som organisationen kan lära sig av gör arbetsgruppen starkare.
Så vad händer med teamkänslan när kollegorna nu jobbar hemma vid sina köksbord på obestämd framtid? Här ställs krav på chefen att ta initiativ till aktiviteter som ändå kan utföras på ett coronasäkert sätt, menar Patrik Nyström.
– Det behöver inte vara särskilt avancerat. Det kan handla om att ringa och säga hej över lunchen. Bara att få se kollegans kök eller vardagsrum på Facetime kan ge en ny ingång och att vi bryter ett mönster i hur vi relaterar till varandra, säger han.
Traditionella sociala aktiviteter som kickoffs och julfester är också något som vi uppskattar i olika grad, beroende delvis på hur sociala vi är, hur trygga vi är och vilken plats i gruppen vi har, poängterar Patrik Nyström.
– När vi nu umgås på distans behöver vi vara lite mer uppmärksamma och lyhörda för andras känslor, uttryck och signaler, vilket kan skapa mer jämlikhet – alla sitter med varsin dator eller mobiltelefon och har lika lätt eller svårt att få ordet till exempel.
Att umgås på ett avslappnat sätt med sina kollegor är alltid viktigt för att skapa en god arbetsmiljö, men under den rådande situationen är vissa branscher i större behov av påfyllning av positiv energi än andra.
– För vårdpersonalen som har haft en otroligt belastande arbetsmiljö under lång tid med mycket mental press, är det extra viktigt att få en chans att återhämta sig en stund med kollegorna över en kopp kaffe, säger Patrik Nyström.
Så håller du ihop teamet på distans
- Ha möten utan att prata jobb. Ha regelbundna avstämningar där ni bara tar en fika och berättar om veckan som gått.
- Ge positiv feedback. Med många som jobbar på distans är det viktigare än någonsin att tillföra energi för att behålla sammanhållningen. Avsätt en del av veckomötet till att fira prestationer och ge positiv feedback. Mejla medarbetarna enkom för att skriva ”bra jobbat”.
- Hitta på roliga saker tillsammans. Som chef kan du be medarbetarna komma med förslag på aktiviteter. Det finns mycket man kan göra på distans tillsammans men kanske går det också att hitta utomhusaktiviteter, som att kallbada, skapa löpargrupper eller ta lunchmöten utomhus?
- Inspirera gruppen. Ordna inspirationsföreläsningar - det kan fungera både sammansvetsande och motiverande. Dela sedan upp er i mindre grupper och reflektera kring föreläsningen och var noga med uppföljning. Det förbättrar lärandet i gruppen och gör också föreläsningen mer konkret och nyttofokuserad.
Källa: Organisationspsykologen Patrik Nyström

Tina Harr
Mer om Må bra
-
Bättre fokus – när någon sitter bredvid
Må bra • Har du lättare att fokusera när någon sitter bredvid dig? Då är du inte ensam. Body double-metoden har lyfts fram som ett sätt att skärpa koncentrationen – men fungerar det verkligen?
-
Gratiskaffet på jobbet under press
Må bra • Kaffepriserna rusar vilket är kännbart både för privatkonsumenter och arbetsgivare. Men det finns sätt att få ner kaffekonsumtionen på jobbet.
-
Nio tips för ett långt och friskt arbetsliv
Äldre • Nästa år höjs pensionsåldern vilket till exempel innebär att dagens 30- och 40-åringar tidigast kan ta ut pension från 66 års ålder. Samtidigt uppger allt fler att de varken vill eller kan arbeta ända fram till pensionen.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
”Hela livssituationen påverkar”
Stress • År 2028 försvinner diagnosen utmattningssyndrom. Det är i grunden positivt för patienterna enligt Alexander Rozental, professor i psykologi vid Luleå tekniska universitet. Diagnosen har inte varit tillräckligt träffsäker eller resulterat i effektiva behandlingsmetoder.
-
Parfym kan förvärra pollenallergi
Allergier • Uppfriskande och härligt eller ett irritationsmoment som sticker i näsan? Parfymens vara eller icke vara är en vattendelare. Men kan det rent av bli ett arbetsmiljöproblem? Vi frågade Liselott Florén på Astma- och allergiförbundet.
-
Så kan arbetsplatsen underlätta för pollenallergiker
Allergier • Med mildare vintrar börjar pollensäsongen allt tidigare. Prognosen tyder på att årets säsong kommer att bjuda på högre halter av björkpollen än tidigare. Alla arbetsplatser behöver tänka igenom vad de kan göra för att underlätta för pollenallergiker på jobbet, säger Liselott Florén på Astma- och allergiförbundet.