Bild: Istock
Självmedkänsla hjälper dig att hantera din stress
Publicerat 4 december 2024
Det är lätt att bli hård mot sig själv när man känner att man inte räcker till. Men genom att träna upp vår självmedkänsla kan vi lära oss att hantera stress på jobbet och både må och prestera bättre.
Höga krav, tidsbrist och bristande resurser gör att vi ofta känner oss otillräckliga och stressade på jobbet. För att kunna hantera de känslor av obehag som det väcker kan vi träna upp vår självmedkänsla.
– Jag brukar beskriva det som att vi är vår egen stöttande mentor som ser till att vi tar hand om oss själva och skapar goda förutsättningar på jobbet, både för att må bra och prestera bra, säger psykologen Sofia Viotti, som skrivit boken "Självmedkänsla på jobbet".
Stanna upp och reflektera
Vi kan mer om vårt yrkesområde och våra datorer än hur vår hjärna och kropp fungerar, menar hon. Därför behöver vi lära oss om hur vi reagerar på stressiga situationer, som ofta beror på organisatoriska brister som vi kan ha svårt att påverka.
Rent praktiskt handlar det om att stanna upp under dagen och reflektera över hur vi känner och identifiera de mönster som vi oftast hemfaller åt när vi blir stressade, som att oroa oss eller klandra och kritisera oss själva. Därefter behöver man fråga sig: "Hur kan jag hjälpa mig själv?" och "Vad behöver jag för att fungera så bra som möjligt?".
Genom att visa självmedkänsla blir vi mer trygga i oss själva och lär oss att klara påfrestningar och förändringar på jobbet bättre, enligt Sofia Viotti. Det gör det också lättare att sätta gränser eller be om hjälp när kraven är för höga, ta mer plats på möten eller våga hoppa på nya projekt.
– Det är annars vanligt att vi människor använder undvikandebeteenden och styrs av obehag. Men när man vet hur man ska hantera obehag och kan ta hand om det kan man styras mer av det man faktiskt vill och som blir bra för en själv.
Ingen quick-fix
Att lära sig visa självmedkänsla är ingen quick-fix utan en långsiktig process, enligt Sofia Viotti. För det är svårt och det tar tid att lära sig att bryta de ohjälpsamma mönster som vi lätt fastnar i på jobbet.
– Det är läskigt för många människor att börja bryta mönster och agera på nya sätt, till exempel sätta gränser. Det väcker ofta mycket obehag, man tycker att man är besvärlig och är rädd för att det ska få konsekvenser.
Genom att visa självmedkänsla blir det också lättare att sätta sig in i andras situation och bli mer förstående och stöttande.
– Är man trygg i sig själv och inte så stressad då har man högre kapacitet att förstå och ta in andra och fundera över deras behov. Man blir mer medkännande.
För arbetsgivaren finns det allt att vinna på att låta sina medarbetare lära sig mer om hur deras hjärnor och kroppar fungerar så att de lättare kan hantera och reglera stress, menar Sofia Viotti. Cheferna har också en viktig roll i att vara en trygg punkt och skapa bra förutsättningar för medarbetarna.
– Jag jämför ofta chefen med en trygg förälder. Och hur är en trygg förälder? Jo, den ska inte kontrollera barnet och bestämma allt själv, utan stöttar, hjälper och leder barnet på ett tryggt sätt. Man ser till att man har en bra relation. Det är grundläggande, säger Sofia Viotti.
Krister Zeidler
Mer om Stress
-
Stressrelaterade sjukskrivningar högst bland småbarnsföräldrar
Psykisk hälsa • Antalet personer som är sjukskrivna på grund av stress fortsätter öka och har nått rekordnivåer under 2024. Främst är det mammor i åldern 30–39 år som drabbas.
-
Få koll på stressen med täta och korta mätningar
Stress • Att genomföra korta, återkommande mätningar, så kallade pulsmätningar, är ett bra sätt att stämma av hur medarbetarna mår och hur arbetsbelastningen är.
-
Stress bakom många olyckor
Arbetsmiljöarbete • Varje år dör över 700 svenskar på grund av brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, enligt forskaren Rachael Berglund vid Mälardalens universitet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
-
Stressad? Därför ska du inte hoppa över lunchen
Må bra • Nästan var fjärde yrkesverksam hoppar över lunchen minst en dag i veckan och de flesta gör det på grund av stress. Men enligt dietisten Maria Sitell leder det till att man får mindre gjort och presterar sämre.
-
Dagsljus viktigt för hälsan
Må bra • Den som jobbar inomhus under årets mörka månader får i regel alldeles för lite dagsljus. Men det finns knep för ta vara på de ljusa timmarna.