Bild: Istock
Var femte känner sig ensam på jobbet
Publicerat 3 december 2024
Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet, visar en ny undersökning. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter och skaffa nya vänner, menar forskaren Markus Oljemark.
– Gränserna mellan arbetsliv och privatliv har suddats ut mer än tidigare. Och deltagandet i klubbar och föreningar på fritiden har minskat. Det gör att arbetslivet har en mer central plats i våra liv än tidigare och arbetsplatsen spelar en större roll som social kontaktyta, säger Markus Oljemark som skrivit en avhandling om ensamhet på arbetet.
Han menar att känslan av ensamhet kan handla om alltifrån att inte bli tillfrågad att gå med på lunch till att känna sig ensam i sin roll som specialist. Eller om otydliga arbetsuppgifter.
– Vi mår bäst i en strukturerad arbetsmiljö med tillhörighet där vi får uppskattning för vår insats. Att inte känna sig uppskattad eller sedd kan leda till känsla av ensamhet, det gäller både kollegor och chefer.
Mindre grupper ökar det sociala
Erkännande och uppskattning bryter isoleringen, menar han. Men det kan vara bra att veta att feedbacken från kollegorna är minst lika viktig som den från chefen.
– Beröm och erkännande från kollegorna upplevs ofta som mer genuin.
Det gynnar de sociala relationerna att jobba i mindre arbetsgrupper, enligt Markus Oljemark. Då är det lättare för alla att bidra och att synas och höras på ett annat sätt. Det ökar gemenskapen.
Räcker inte med ett socialt privatliv
I undersökningen om ensamhet på jobbet, som gjorts av Compass Group, säger 60 procent att vännerna på jobbet är lika viktiga som vännerna utanför jobbet. Och Markus Oljemark säger att ett rikt socialt liv utanför arbetet inte nödvändigtvis kompenserar för ensamhet på arbetsplatsen.
– Ensamhet i arbetslivet handlar inte bara om en brist på sociala interaktioner, utan om bristen på meningsfulla och erkännande relationer inom den organisatoriska kontexten. Även personer med starka sociala nätverk utanför arbetet kan uppleva ensamhet på jobbet om de inte känner sig sedda, hörda eller uppskattade i sitt arbete.
Svårt att prata om ensamhet
Enligt Markus Oljemark finns det ett stigma runt ensamhet som gör att vi inte pratar om den på arbetsplatsen. Samtidigt säger han att ensamhet är en naturlig känsla precis som att vara glad, ledsen eller arg på jobbet. Det är okej att känna sig ensam ibland, så länge den känslan inte är konstant.
– Även om ensamhet är en naturlig del av livet så är det viktigt att chefer bättre förstår vad som orsakar ensamhet på arbetsplatsen och hur känslan upplevs och uttrycks av medarbetare.
Inte samma mänskliga feedback på distans
Markus Oljemarks avhandling handlade inte specifikt om pandemins och distansarbetets betydelse för känslan av ensamhet på jobbet. Men han tror att distansarbete på sikt kan cementera och fördjupa ensamhet. I synnerhet hos individer som redan innan pandemin led av social ångest och till en början tyckte det var skönt att arbeta hemifrån av den anledningen.
– Man får inte samma mänskliga feedback som när man sitter i samma rum, där man kan se kollegor titta på en och le för att bekräfta åsikter och prestationer. De små, spontana interaktionerna är avgörande för att känna sig sedd, hörd, och erkänd i gruppen. Frånvaron av det i digitala miljöer kan förstärka känslan av ensamhet och osynlighet.
Har du själv känt dig ensam på jobbet?
– Absolut. Men inte lika mycket idag som tidigare i mitt arbetsliv. Jag vill tro att jag tack vare insikter i min forskning är mer vaken på mönster och fällor och kan hindra mig själv från att fastna i upplevelser och beteenden som förvärrar situationen.
Gerd Eriksson
Mer om Arbetsklimat
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
Konflikter på jobbet kostar miljonbelopp
Arbetsklimat • En vanlig föreställning om konflikter är att de bara drabbar dem som bråkar. Men faktum är att en konflikt mellan två medarbetare påverkar hela arbetsplatsen och kostnaderna kan bli mycket höga om de får fortgå, enligt organisationskonsulten Sofia Lundahl.
-
Vågar du säga förlåt på jobbet?
Arbetsklimat • Vi borde bli bättre på att säga förlåt på jobbet, enligt organisationspsykologen Anna Derwinger Hallberg. En förlåtande kultur är bra för relationerna.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Underlätta för den som hör dåligt
Må bra • Den som har nedsatt hörsel påverkas mer av buller än andra och svårigheter att uppfatta vad kollegor säger leder till trötthet, problem att koncentrera sig och stress. Men det finns sätt att skapa en bra arbetsmiljö som gynnar alla.
-
”Det måste finnas möjlighet till återhämtning”
Stress • Sjukskrivningarna för stressrelaterade sjukdomar ökar. Läkaren och trebarnsmamman Lotta Sjunnesson är en av dem som varit utmattad.
-
Så hittar du hopp i mörkret
Må bra • Det kan kännas som att mycket pekar åt fel håll i vår omvärld och hopplösheten smyger sig på. Men det sker också positiva saker och genom att aktivt leta efter ljuspunkter och försöka påverka det vi kan påverka så går det att väcka hoppet till liv.