Tydligt ledarskap viktigt vid omorganisation
Publicerat 21 januari 2016
Det är väl känt att stora och återkommande omorganisationer är en källa till stress och psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Men det finns några knep att ta till för organisationer som vill undvika det.
Både medarbetare och chefer tar stryk av omorganisationer. Långtidssjukskrivningar och förtidspensioneringar är några exempel på konsekvenser som kunnat kopplas till organisationsförändringar.
– Det finns mycket eländesforskning om organisationsförändringar så vi valde istället att också undersöka vad som tycks fungera. Vi ville ta reda på vad som kännetecknar organisationer som lyckas väl med större omorganisationer och vad som kan göras för att chefer och medarbetare ska uppleva en god psykosocial arbetsmiljö, även i förändringstider, säger Stefan Szücs, docent vid Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet, i en kommentar.
Stefan Szücs har tillsammans med forskarkollegorna Lotta Dellve, Annika Härenstam och Lisa Björk kartlagt den psykiska hälsan hos personalen inom kommunala förvaltningar som befunnit sig mitt i större omorganisationer.
Studien visar att tydlighet och delaktighet är två viktiga faktorer för att motverka psykisk ohälsa vid stora omorganisationer. För att främja delaktighet är det personliga samtalet mellan chef och medarbetare viktigt.
– Det räcker inte att chefen för ut budskapet om en omorganisation via arbetsplatsträffar. Chefskap via andra personliga samtal där chefer och anställda möts i mindre grupper eller enskilt är oerhört viktigt för medarbetarna i ett sådant läge, säger Stefan Szücs.
Men det är inte bara medarbetarna som behöver stöd. Även chefen behöver ett strukturellt stöd i form av policies och riktlinjer att luta sig mot. Där spelar personalavdelningen en viktig roll. Chefens uppdrag måste också vara tydligt och avgränsat.
Studien är finansierad av AFA Försäkring.
![bild på Marianne Zetterblom](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2016/maj/marianne_600x400.jpg?width=90&mode=crop&heightratio=1&quality=80)
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Chef
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
Tips till chefen – så lyckas du med feedback
Chef • Feedback är ett viktigt verktyg för att motivera och synliggöra medarbetaren – och avgörande för att en organisation ska utvecklas. Men för att feedbacken ska ha avsedd effekt finns det en hel del att tänka på. Elisabeth Palombo tipsar.
-
Chefer har svårt att varva ner
Stress • Svenska chefer har generellt bättre hälsa än sina medarbetare. Samtidigt har de svårare att koppla av och dricker oftare alkohol än sina medarbetare.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Fyra av tio chefer jobbar på semestern
Återhämtning • Fler än fyra av tio chefer planerar att jobba på semestern, enligt en ny undersökning. För den som måste vara tillgänglig finns knep att ta till för att jobbet inte ska inkräkta för mycket på ledigheten.
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
Tips till chefen – så lyckas du med feedback
Chef • Feedback är ett viktigt verktyg för att motivera och synliggöra medarbetaren – och avgörande för att en organisation ska utvecklas. Men för att feedbacken ska ha avsedd effekt finns det en hel del att tänka på. Elisabeth Palombo tipsar.