Varannan chef är vän med sina anställda på Facebook
Publicerat 3 oktober 2017
Varannan chef är Facebook-kompis med några av sina anställda. Oftast är det de anställda som skickar vänförfrågan. Det visar en undersökning från fackförbundet Unionen.
Enligt en undersökning där 2 000 chefer fått svara på frågor om sina vanor i sociala medier är varannan chef Facebook-kompis med sina anställda. Marina Åman, andre vice ordförande i Unionen, anser att det kan bli problematiskt eftersom gränserna mellan privatliv och arbetsliv ofta blir otydliga i sociala medier.
– Även om chefer och kollegor förstås kan umgås på fritiden behöver deras professionella relation vara tydlig. En ledare som till exempel bara godkänner vänförfrågningar från vissa anställda riskerar att skapa osämja på arbetsplatsen. Då kan det vara bättre att tacka nej till alla kollegor, säger Marina Åman i en kommentar.
Ett annat problem med att bli för bra vän med sina medarbetare är att det kan bli jobbigare att ta upp svåra saker och saker som inte fungerar, säger Marina Åman.
– Om medarbetare ska växa måste chefen berätta vad de kan utveckla. En ledare som aldrig vågar prata om problem kan inte erbjuda lämplig kompetensutveckling.
Undersökningen genomfördes 24 maj till 12 juni och är gjord av Novus på uppdrag av Unionen.
![bild på Marianne Zetterblom](/globalassets/arbetsliv/bildarkiv/2016/maj/marianne_600x400.jpg?width=90&mode=crop&heightratio=1&quality=80)
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Chef
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
Tips till chefen – så lyckas du med feedback
Chef • Feedback är ett viktigt verktyg för att motivera och synliggöra medarbetaren – och avgörande för att en organisation ska utvecklas. Men för att feedbacken ska ha avsedd effekt finns det en hel del att tänka på. Elisabeth Palombo tipsar.
-
Chefer har svårt att varva ner
Stress • Svenska chefer har generellt bättre hälsa än sina medarbetare. Samtidigt har de svårare att koppla av och dricker oftare alkohol än sina medarbetare.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Fyra av tio chefer jobbar på semestern
Återhämtning • Fler än fyra av tio chefer planerar att jobba på semestern, enligt en ny undersökning. För den som måste vara tillgänglig finns knep att ta till för att jobbet inte ska inkräkta för mycket på ledigheten.
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
-
Tips till chefen – så lyckas du med feedback
Chef • Feedback är ett viktigt verktyg för att motivera och synliggöra medarbetaren – och avgörande för att en organisation ska utvecklas. Men för att feedbacken ska ha avsedd effekt finns det en hel del att tänka på. Elisabeth Palombo tipsar.