Varannan chef är vän med sina anställda på Facebook
Publicerat 3 oktober 2017
Varannan chef är Facebook-kompis med några av sina anställda. Oftast är det de anställda som skickar vänförfrågan. Det visar en undersökning från fackförbundet Unionen.
Enligt en undersökning där 2 000 chefer fått svara på frågor om sina vanor i sociala medier är varannan chef Facebook-kompis med sina anställda. Marina Åman, andre vice ordförande i Unionen, anser att det kan bli problematiskt eftersom gränserna mellan privatliv och arbetsliv ofta blir otydliga i sociala medier.
– Även om chefer och kollegor förstås kan umgås på fritiden behöver deras professionella relation vara tydlig. En ledare som till exempel bara godkänner vänförfrågningar från vissa anställda riskerar att skapa osämja på arbetsplatsen. Då kan det vara bättre att tacka nej till alla kollegor, säger Marina Åman i en kommentar.
Ett annat problem med att bli för bra vän med sina medarbetare är att det kan bli jobbigare att ta upp svåra saker och saker som inte fungerar, säger Marina Åman.
– Om medarbetare ska växa måste chefen berätta vad de kan utveckla. En ledare som aldrig vågar prata om problem kan inte erbjuda lämplig kompetensutveckling.
Undersökningen genomfördes 24 maj till 12 juni och är gjord av Novus på uppdrag av Unionen.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Chef
-
För mycket makt gör ledarskapet svagare
Chef • Hur stark kan en verksamhet bli om den bygger på rädsla snarare än delaktighet? Forskning visar att när chefer har för stort inflytande tystnar de röster för innovation och utveckling.
-
Bättre resultat när chefen visar medkänsla
Arbetsklimat • I sin nya bok om compassionfokuserat ledarskap visar psykologerna Gabriela Jones och Alexandra Thomas hur medkänsla på jobbet kan lyfta både människor och resultat.
-
Så fattar du svåra beslut – och fortsätter vara en omtyckt chef
Chef • Hur blir man en omtyckt chef när man måste fatta svåra beslut och ge obekväma besked? Nyckeln är att vara rak, tydlig och närvarande men inte försöka vara alla till lags.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
För mycket makt gör ledarskapet svagare
Chef • Hur stark kan en verksamhet bli om den bygger på rädsla snarare än delaktighet? Forskning visar att när chefer har för stort inflytande tystnar de röster för innovation och utveckling.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.