Hoppa till huvudinnehållet

Eva Norman Brandt, leg psykoterapeut, organisationskonsult och forskare på IPF i Uppsala, har specialiserat sig på arbete med nya chefer.

Bild: Eva Norman Brandt

Chef

Ny som chef– så funkar det

Du har blivit tillfrågad om ditt första ledaruppdrag och funderar på om du är redo. Vad krävs egentligen av en chef? Vilka kunskaper behövs? Hur lär jag mig? Här är tipsen som får dig att våga ta steget.

Eva Norrman Brandt, leg psykoterapeut, organisationskonsult och forskare på IPF i Uppsala, har specialiserat sig på arbete med nya chefer. Hennes bok Ny som chef har precis kommit ut i en andra upplaga och hon menar att chefskap faktiskt är ett helt eget yrke – ett yrke som ger möjlighet till stor egen utveckling.

– Det är större och bredare än många tror, och det överraskar många att det är så mycket psykologi i att vara ledare. Även om det inte finns en speciell utbildning så kräver ledarskap kunskaper inom många områden.

Och kunskaperna rör allt från gruppdynamik och svåra samtal till arbetsrätts- och arbetsmiljöregler. Du behöver inte kunna allt på en gång och på stora företag finns ofta både HR-avdelning och jurister att fråga.

– Men du måste känna ansvaret som chef, att du har ett arbetsmiljöansvar som rör både den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön, säger hon.

Men även den mest förberedda nya chef råkar ut för överraskningar. Den största överraskningen– som hon menar att nästan alla upplever – är att det är en så stor förändring att gå från att vara del i gruppen till att bli chef.

– Många blir tagna på sängen över att förändringen är så kraftig. Du får information du inte hade tidigare, du behöver tänka mer på helheten och du måste bedöma dina kollegor. Du får makt och en helt annan position.

Eva Norrman Brandt beskriver tre fällor som många lätt går i. En handlar om att inte stå för sin arbetsgivarroll. Att lova saker som inte kan hållas och att säga att 'de där uppe' har bestämt saker.

– Det kan vara bekvämt för stunden, men du hamnar i en väldig knipa om du gör så. Du måste förstå att det inte går att vara kompis med dina gamla kollegor på det sättet längre.

En annan, angränsande fälla, är viljan att bli omtyckt.

– Det går inte att bli omtyckt av alla och du kommer behöva ta samtal där du måste gå emot en persons intressen. Det är väldigt obekvämt att stå i skottgluggen och att stå med en arg person framför sig är obehagligt, det är mänskligt att känna så. Men det är nåt man helt enkelt behöver lära sig.

En tredje fälla är att tro att du klarar allt själv och ska vara tillgänglig för alla – alltid.

– Du måste vara beredd att jobba hårt, men du måste själv sätta dina gränser. Så gör dig inte oumbärlig, delegera, involvera, visa att ni är fler som tar ansvar.

Samtidigt ger chefsrollen stor möjlighet till egen utveckling.

– Det ger möjlighet att fundera över sig själv. Varför reagerar jag så kraftigt över vissa saker? Kanske har jag med mig värderingar som inte är helt lyckade när jag ska leda andra? Men om du tror att det du gör som chef har betydelse för andra kanske du blir nyfiken snarare än dömande. Det handlar om förhållningssätt och kan leda till en personlig utvecklingsresa där du verkligen kan växa som vuxen.

TIPS

Saker att tänka på när du blir chef

1. Fundera över dina egna drivkrafter – varför vill jag bli chef? Prata med någon i chefsposition om hens erfarenheter.

2. Gå ledarutbildning. Se till att få kunskap om ditt ansvar som chef liksom grundläggande arbetsmiljölagar, regler och föreskrifter.

3. Skaffa en mentor och nätverk av kollegor.

4. Dokumentera. Då vet du vad du och dina medarbetare pratat om. Du visar omsorg, vilket bygger motivation och tillit.

5. "Förväntanssynka" med din chef. Se till att era förväntningar på varandra stämmer överens. Ha regelbundna avstämningar.

6. Var autentisk. Forma ditt ledarskap efter just dina förmågor, dina medarbetare och din organisation. Kopiera inte.

Kom ihåg: Du har ett jobb – du är inte ett jobb. Odla dina privata intressen och ha vänner som inte bara ser dig i din yrkesroll. I en idrottsförening bryr man sig inte om du är direktör.

bild på Carin Hedström

Carin Hedström

Mer om Chef

Senaste om Ledarskap